fallback

След торбичките: Пластмасовите сламки се превърнаха в новата "черна овца"

Страни като Великобритания и гиганти като McDonald's обмислят да ги забранят

27.06.2018 | 12:36 Автор: Василена Василева

След торбичките, пластмасовите сламки се превърнаха в "черната овца" за защитниците на околната среда. Страни като Великобритания и гиганти като McDonald's обмислят да ги забранят въпреки риска да засегнат производителите на пластмасови изделия.

Според изследване на американското списание Science годишно 8 милиона тона пластмасови отпадъци се изхвърлят в океаните, което се равнява на 250 килограма в секунда.

Сред тях пластмасовите сламки заемат значително място, посочва АФП в материал.

"Сламките се сервират автоматично с чашите в баровете. И те са прекалено малки, за да се рециклират, минават през всички филтри", с горчивина коментира пред АФП Ясмин Ел Котни, съоснователка на движението "Не на сламките" ("Bas les Pailles"), която публикува петиция на сайта change.org с искане те да бъдат забранени във Франция.

Добрият ученик Великобритания

В законодателната сфера напредъкът продължава да е твърде скромен.

В края на май Европейската комисия предложи да бъдат забранени клечките за уши, пластмасовите прибори за хранене, чинии, сламки, коктейлни бъркалки и пластмасовите пръчки за балони, изисквайки тези стоки да бъдат произвеждани от по-трайни материали.

Мярката обаче трябва да бъде обсъдена от страните членки и от Европарламента.

За сметка на това Великобритания обяви още през април, че иска да забрани сламките, клечките за уши от пластмаса още в края на годината.

Засега Франция планира да забрани пластмасовите прибори и съдове за хранене и клечките за уши до 2020 година, но пластмасовите сламки, са "големите забравени", според Ел Котни, която допълва, че не среща готовност за воденето на такава дискусия.

Френският Сенат обсъжда варианта да ги допълни към списъка на забранените продукти, но подобни поправки вече бяха отхвърлени от Националното събрание.

Биоразградими сламки

Някои компании не чакаха да действат по принуда. Гигантът в бързото хранене McDonald's изпробва от средата на юни две алтернативи на пластмасовите сламки: биоразградими сламки и специално приспособени чаши.

Хотелиерската верига Hilton обяви, че спира да използва 5 милиона пластмасови сламки и 20 милиона пластмасови бутилки, които досега всяка година се сервираха в нейните 650 обекта.

Веригата Franprix се присъедини към тази тенденция: след 1 януари 2019 година в нейните супермаркети вече няма да могат да се намерят пластмасови сламки.

Алтернативи има - биоразградимите сламки или направени от биопластмаса, получена от царевица, които обаче са два пъти по-скъпи и вече се сервират на някои места като 5-звездния хотел в Монако Рalace Monte-Carlo.

Други идеи за заместители са още сурова паста, сламки от бамбук или такива, които могат да се ядат.

Но сред производителите на пластмасови изделия задаващата се война срещу сламките поражда безпокойство, посочва Investor.bg

"Това не е много добър знак. Но тези големи марки имат и проблеми с имиджа и те трябва освен това да се опитат да намерят начини да отговарят на очакванията на обществото", коментира Ерве Мийе, директор по техническите въпроси и регламента на Европейската федерация на производителите на пластмасови изделия PlasticsEurope.

"Проблемът не е нов и той е реален, така че очевидно трябва да се намерят "алтернативи. Работи се по въпроса от месеци, но е много сложно нещата да се случат от днес за утре, посочва Пиер Соайе, генерален директор на Soyez, европейския лидер в производството на сламки.

"Това е подходящият момент за намирането на алтернатива, но днес ме тревожи бъдещето на моите работници", продължава той, изразявайки опасение, че това развитие ще се отрази върху резултатите на компанията още идната година.

Soyez, която работи във Франция, има персонал от 80 души и оборот от 10,5 милиона евро.

Снимка: Pixabay

fallback
fallback