През последните три години търсенето на потребителски кредити се увеличава като обем и среден размер на изтеглените заеми. Оформя се тенденция да се търсят повече кредити за почивки, образование и лечение.
Това заяви главният изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на TBI Bank Цветан Петринин, цитиран от Investor.bg. Той представи пазарен анализ на клиентското поведение през последните години и очаквания за неговата промяна в бъдеще.
"При ръст от 3% на БВП през първото тримесечие на годината и очаквания за повишаване на потреблението на домакинствата, сме оптимисти и за увеличаване на кредитирането. Хората вече не отлагат големите разходи, а напротив – купуват жилища, ремонтират, подменят обзавеждане", обясни Петринин.
Според него сред факторите, които стоят зад тази тенденция е не само ръстът на БВП, но и повишението на потреблението, увеличението на реално разполагаемия доход на населението, както и ръстът в потребителските разходи.
Тенденцията се потвърждава и от резултатите за обемите на потребителски кредити на TBI Bank, които за три години са се увеличили с 63% до близо 158,3 млн. лв. към първата половина на годината. В същото време средният размер на потребителски кредит от банката нараства с 21% през последните три години и за първото полугодие достига 1576,19 лв. При финансирането на стоки на изплащане спрямо 2013 г. повишението е с 6% до 785,83 лв.
Най-активни в търсенето на подкрепа от банката за различни свои потребности са хората между 35 и 50 години.
Проучването показва още, че през тази и през миналата година най-купуваните стоки на изплащане са били телевизорите и мобилните телефони, докато през 2013 г. на най-голям интерес са се радвали телевизорите и преносимите компютри.
Ръст макар и с минималните 2% на тригодишна база се отчита и при средния размер на депозитите, който към 30 юни тази година достига 19,3 хил. лв.
Близо 70% от депозантите са хора с висше образование, а около 20% от клиентите, които успяват да заделят средства са със средно образование. Запазва се и тенденцията възрастната прослойка от населението да държи най-много депозити.
Петринин посочи и друг характерен белег за клиентското поведение – срокът на депозитите става все по-голям, с което България започва да прилича на европейските банкови клиенти.
Като предизвикателства пред сектора от банката посочиха факторите време и място. Според експертите успехът на банките в следващите пет години ще се крепи на увеличаване на скоростта на обслужване, оптимизация на процесите чрез технологични и иновативни решения и намаляване значително на използването на хартия.
Повече икономически новини четете на Investor.bg