Защо българинът е "плах иноватор"

Връзката между бизнеса и науката и образованието е слаба

07.07.2016 | 16:40
Защо българинът е
Защо българинът е "плах иноватор"

България е определена като "плах иноватор“ в доклад на Сметната палата след проверка на начините за използване на европейската програма „Хоризонт 2020“ за изпълнението на Националната програма за развитие България 2020. Одитът е извършен съвместно с Европейската сметна палата и одитната институция на Португалия, допълват от Сметната палата.

Връзката между бизнеса и науката и образованието е слаба и структурно недофинансирана, липсва и фокус на интервенциите в тази област, посочват одиторите.

Инвестициите в научно-изследователска дейност у нас са 0,8% от брутния вътрешен продукт. По този показател след нас остават само три държави от ЕС – Хърватия, където делът е 0,79%у Латвия (0,68%) и Румъния (0,38%).

Според одиторите приносът на европейската програма, която финансира научни изследвания и иновации, е незначителен. От институцията цитират данни на националната статистика, според които по българските механизми през 2014 година са вложени 656 млн. лева в проекти от научно-развойната дейност.

В същото време по „Хоризонт 2020“ са били подкрепени общо 91 български проекта на обща стойност 27 млн. лева.
Финансираните проекти по „Хоризонт 2020“ са общо 5,3 хил. на стойност 9,5 млрд. евро. Българските са едва 0,15% от всички финансирани проекти на държавите в общността.

От Сметната палата посочват, че нивото на успеваемост на българските проекти е 4,05 на сто, което е най-ниското. Средното за ЕС ниво е 13,37 на сто.

Една от причините за тези слаби резултати е липсата на „адекватна научна инфраструктура“, посочват експертите. Няма и достатъчно информация, база данни и помощ за успешно участие в подкрепа на целите на „Хоризонт 2020“.

В Министерството на образованието и науката не е създаден и достатъчен капацитет за координация, мониторинг и контрол по изпълнението на европейската програма, допълват още от институцията.

В допълнение бенефициентите срещат трудности при получаване на банкови кредити за осигуряването на собственото финансиране, нужно за изпълнението на проектите. Не са създадени подкрепящи инструменти за тази цел, са установили одиторите.

От Сметната палата дават шест месеца на министъра на образованието и на министъра на икономиката да изпълнят направените на базата на одита препоръки. 

Още икономически новини и анализи, четете в Investor.bg