Светът рискува да стане все по-зависим от петрол от Близкия изток, тъй като по-ниските му цени възпрепятстват усилията на правителствата да ограничат търсенето, предупреди водеща западна енергийна институция.
Ръководителят на Международната агенция по енергетика (МАЕ) заяви за Financial Times, че производителите от Близкия изток, например Саудитска Арабия и Ирак, сега имат най-големия дял от световните петролни пазари след ембаргото върху арабския петрол през 70-те години.
Търсенето на техния суров петрол се е повишило на фона на срива на цените на "черното злато" през последните две години, което намали добива от производителите с по-високи разходи като САЩ, Канада и Бразилия.
Изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол казва, че политиците рискуват да изпаднат в самодоволство, тъй като риториката около ръста на енергийните доставки от Северна Америка засенчва нарастващата зависимост на света от суров петрол от Близкия изток.
"Близкият изток е пръв източник на внос“, казва Бирол. "Колкото по-голям е ръстът на търсенето, толкова повече ние (страните потребители) ще се нуждаем от внос“.
Производителите от Близкия изток в момента формират около 34% от световното производство, добивайки 31 млн. барела на ден, сочат данни на МАЕ. Това е най-големият дял от 1975 г. насам, когато делът им бе 36%. През 1985 г., когато производството от Северно море се ускори, техният дял спадна до 19%.
Бързо нарастващите доставки от американските шистови полета доведоха до срив на цените на петрола в средата на 2014 г. За разлика от 80-те години обаче производителите от ОПЕК (Организацията на страните износителки на петрол), водени от Саудитска Арабия и съюзниците ѝ от Залива, решиха да запазят нивото на добива си, за да защитят пазарния дял на 13-членния картел, а не да намалят производството, за да засилят цените.
Оттогава търсенето нараства, а цените се понижиха наполовина, след като години наред се търгуваха за над 100 долара за барел. Според Бирол усилията за подобряване на енергийната ефективност и намаляване на емисиите са възпрепятствани от повторното ориентиране на потребителите към автомобили с висок разход на гориво.
Повече икономически новини четете на Investor.bg