България е дестинация с изключително качествен човешки ресурс, който или се аутсорсва или директно емигрира. Социологическите проучвания сочат, че 52,4% от младите хора в България говорят поне един чужд език. Прибавете към това ниските данъци и оперативни разходи и може да се каже, че на теория страната ни е истински рай за инвеститорите.
Какво обаче се случва с българския бизнес?
"Не е достатъчно само да влизат чужди инвестиции в страната", твърди Ясмина Тал, управител на Adrio Consulting и организатор на бизнес конференцията ImPossible Markets.
Събитието, което се провежда за трета поредна година у нас, е фокусирано върху най-успешните практики в глобалния бизнес. Двудневният форум протича с динамични дискусии, в които участват международни експерти от всички главни сектори.
"Основната причина да организираме събитието е желанието ни в България да има все повече глобален бизнес. Нещо, което е много счупено като връзка, е взаимоотношението между институциите, които дават знания в България и тези, които на практика правят бизнеса. Дори от гледна точка на изследванията, които се правят от психолози и социолози и други специалисти, се разбира, че всъщност има страшно много какво да се научи. От друга страна бизнесът най-лесно се учи от бизнеса. Вярваме че, когато познаваме кроскултурните различия, знаем, че те имат силен ефект върху това, което постигаме като резултати", посочва Тал.
Тя настоява, че е крайно време България да се утвърди като дестинация на качествено производство: "Много е важно да изнасяме нещо повече от евтина работна ръка. Нещо, на което много разчитаме, е хората в бизнеса в България да станат по-иновативни. Но, за да е така, те трябва да станат по-отворени към различни култури и трябва да могат да работят с хора от целия свят".
Такъв е и замисълът на ImPossible Markets - да срещне българските предприемачи с представители на чуждестранния бизнес.
"Тук сме, защото в България има много малки и средни италиански предприятия, които инвестират в България в различни области", разказва Роберто Маскали, директор на Италианската търговска камара у нас и участник в конференцията. Италианската търговска камара е най-голямата браншова организация в Италия, в която членуват около 140 хил. фирми.
У нас италианските предприятия покриват предимно текстилния, обувния и машинния сектор.
"Културните връзки между Италия и България са много силни", казва Маскали за факторите, които привличат италианските предприемачи у нас.
"За един малък или среден предприемач, който идва от Италия в България, е важно да има културен допир с хората, с които работи", обясни ще той.
По думите му обаче кризата в Европа неизменно се е отразила на бизнес климата, както в България, така и в другите страни от ЕС.
Същата теза подкрепя и друго експертно мнение във форума - това на проф. д-р Миряна Радович-Маркович, преподавател в Института за икономически науки в Белград. Според нея един от основните проблеми на пазара на труда на Балканите е безработицата сред младите хора, която покрива 36 на сто от тази група.
Друг значителен проблем са законодателните норми за регистриране на предприятие: "Ако се предложи на хората по-добри условия да създадат свой бизнес, тогава ще постъпят и повече инвестиции на Балканите. В момента трябва да чакаш много време, за да регистрираш фирма. За да се привлекат повече инвестиции на Балканите, трябва да се създадат по-добри икономически условия и разбира се, трябва да сме гъвкави в синхрон с динамичните промени".
ImPossible Markets ще продължи и на 8 април, като основни теми през втория ден от конференцията ще бъдат практиките за сливане на международни компании и кроскултурните взаимоотношения в бизнеса.