ВИДЕО
ВИДЕО
Вече преполовихме сезона на отчетите за второто тримесечие, а броят на японските компании, които отчитат ръст на печалбата, е близо два пъти по-голям от тези, чиито резултати се влошават. В сравнение с останалата част на азиатско-тихоокеанския регион, японският корпоративен сектор се справя доста по-добре, от гледна точка на рентабилността. За това има няколко причини. От една страна имаме капиталов пазар, който се уверено се движи във възходяща посока и остава стабилен, за разлика от този в Китай например. Контрастът между тези две икономики е налице и инвеститорите предпочитат Япония пред китайската финансова несигурност.
Освен това слабата йена, която стана част от Абеномиката, продължава да оказва подкрепа на японските износители. И резултатът от всичко това е ръст на техните парични постъпления.
Сред компаниите, които се радват на най-силен ръст на печалбите, са автомобилните производители, както и технологичните гиганти. Представянето на фирмите от технологичния сектор е особено впечатляващо, но като цяло всички сфери на икономиката печелят от отслабването на японската валута. Политиката, която доби популярност като "Абеномика", си остава водещ факттор за валутния пазар"
Това е добре за бизнеса, но какво се случва със служителите, с японските наемни работници?
За тях нещата не изглеждат особено оптимистично.
Защото ръстът на заплатите изостава, нещо повече - през юни средното възнаграждение страната отчете най-силния си спад от 2009 година насам. Което означава, че корпоративните ръководители в Япония засега не отвръщат на призива на правителството да прехвърлят част от своите печалби към потребителите.
Това е и най-сериозният риск към момента - "третата стрела" на Абеномиката засега не успява да проработи, защото нивата на потреблението вътре в страната са много ниски. И докато японските компании трупат печалби, това не се отразява по никакъв начин на техните служители. Което в никакъв случай не помага за устойчивото възстановяване на японската икономика.