Японският Nikkei купува Financial Times Group. Те успяха да направят малко по-добра оферта от германската медийна група Axel Springer. Цената – 1,3 милиарда долара. Нашият редактор в Япония Брайън Фoлър ще ни разкаже подробности от Токио. Брайън, защо Nikkei искаше тази сделка?
Брайън Фолър: Добро утрои Шери. Мисля, че Nikkei иска две неща от тази сделка. Те искат да имат глобално присъствие и те искат опит в дигиталните медии.
Да започнем с глобалното присъствие. От десетилетия Nikkei имаше седмично издание на английски език, което не успя да пробие никъде.
Така че през 2013 те рестартираха това издание като Nikkei Asia Review и то трябваше да се конкурира с Economist.
И това също не се случи. Така че с тази сделка Nikkei се катапултира на глобалната сцена с една първокласна медия и в същото време те получават дигиталния опит на FT.
И според мен може да очакваме Nikkei да използва част от съдържанието на FT, като го качи на своя Nikkei терминал. Незабравяйте, те имат подобен терминал, точно както Bloomberg.
И аз очаквам Nikkei да сложи съдържание на FT на английски на този терминал и да проверят дали чуждестранните клиенти ще проявят интерес.
Не винаги е лесно за чужденците да навлязат на японския пазар. Има ли риск да станем свидетели на културен сблъсък, който да направи тази сватба трудна?
Брайън Фолър: Ще е интересно да наблюдаваме. Pearson и Nikkei вече работят заедно по образователни проекти и там нещата вървят добре.
Новините обаче са нещо различно. FT е агресивна, западна медийна компания, докато Nikkei понякога се приема като приятелски инструмент за публикуване на неофициални прес съобщения.
Така че подходът към новините е твърде различен. През 90-те работих с Dow Jones в Токио и ние споделяхме новини с Nikkei. И това се оказа доста трудно.
Преди още да се преместим при тях един от основните спорове беше за столовете. Nikkei настояваха, че столовете на обикновените журналисти не трябва да са с облегалки за ръцете.
Само шефовете трябвало да имат такива столове. И ние не бяхме съгласни и в крайна сметка спечелихме, но мисля, че това беше последният спор, който Dow Jones спечели по време на това партньорство.
Малките неща могат да се окажат доста предизвикателни в Япония, но моят въпрос е защо сега? Моментът на подписването на сделката. Това имам ли нещо общо да кажем с Абеномиката?
Брайън Фолър: Мисля, че отчасти моментът има общо с това, кога Pearson Group в крайна сметка са решили да продадат FT.
Според наши източници Nikkei проявява интерес към FT от няколко години, така че желанието на Pearson също е от значение, но си мисля, че има връзка и с Абеномиката.
Япония полага огромни усилия да подобри имиджа си на глобалната сцена и това до голяма степен зависи от медиите.
Така че с тази сделка Nikkei изведнъж се оказва голям играч на глобалната сцена.
Ако погледнете главната страница на Nikkei днес, Nikkei казват, че сега в света има 3 основни медийни групи.
Бях любопитен да видя, кои са те според тях и това се оказаха Nikkei – FT, Wall Street Journal News Corp. и Bloomberg.
Те неспоменават Reuters – незнам защо. Но така или иначе, мисля, че Nikkei са много развълнувани от тази история, както и цяла Япония.