Авиокомпаниите изглеждат гладни за самолети от целия спектър. Каква е последната мода?
Стивън Енгъл: Да тези самолети с една пътека - те съставляват около 75% от гръбнака на флотилийте по света.
Въпреки че големите самолети привличат повечето внимание. Това е фокусът тази година на авиошоуто в Париж, което се редува през година с авиошоуто във Фарнбъроу и е най-голямото в Европа.
То започва в понеделник. 737Max, който е класически 737 с нови двигатели на Boeing определено е във фокус, както и A320Neo на Airbus.
Тези два самолета привличат най-голям интерес. Наши източници казват, че се очакват около 220 поръчки за тези два самолета на стойност около 23 милиарда долара.
Те не са твърде лъскави, но са ефективни. Очаква се на шоуто да бъдат продадени около 100 737Mаx на AerCap – лизингова компания от Холандия.
Корейска авиокомпания се очаква да поръча 30 737Mаx, плюс 30 от конкурентните А320Neo.
Лизинговото подразделение на GE също се очаква да поръча около 60 самолета А320Neo.
Както и Saudi Arabian Airlines, те също се интересуват от по-малкия Airbus, както и от А330, който е с две пътеки и лети на по-далечни разстояния.
Фокусът сега е в оптимизирането на самолетите – по голяма ефективност при разхода на гориво.
Както знаете, те вече похарчиха доста средства за новото поколение самолети. Airbus ще представи своя А350.
Разбира се, Boeing има своя Dreamliner 787. Те навлизат в 9-тата и 10-тата серия на модела. И разбира се, през следващото десетилетие се очаква и новия 777X.
Tова доведе до ръст на продажбите на SUV автомобили. Защо това не се случва и при самолетите?
Стивън Енгъл: Авиокомпаниите все още оперират при минимални маржове и предпочитат по-голяма ефективност при разхода на гориво.
Boeing например все още не е готов да предложи своя 777X, така че те все още продават 777-300ER. Това което направиха беше да сложат още 14 места в него.
Също така намалиха и размера на тоалетните в самолета. Ако сте летели с Boeing777 знаете, че тоалетните са малки. Сега те ги правят дори още по-малки.
Освен това го олекотяват и го правят с около 5% по-ефективен. Опитват се да продължават да продават тези самолети и именно това искат авиокомпаниите – те искат по-енергийно ефективни самолети.
За това 787 и в 777X се използват повече композитни материални, както и в А350. Те са по-леки и по-енергийно ефективни. Ниските цени на петрола няма да се задържат вечно Анджи.