Бразилия и Китай – инфраструктурни проекти и търговски връзки

Коментар на Андрю Дейвис за телевизия Bloomberg от Хонконг

19.05.2015 | 16:21 Редактор:
Бразилия и Китай – инфраструктурни проекти и търговски връзки
Бразилия и Китай – инфраструктурни проекти и търговски връзки

Защо Ли предприема това пътуване? Какво е значението му?

Андрю Дейвис: Видяхме, как президентът Си Дзинпин посети Латинска Америка през януари, така че това е втора визита на китайски лидер само за няколко месеца.

Докато беше там той обеща инвестиции за 250 милиарда долара през следващото десетилетие.

При това Латинска Америка наистина се превръща в приоритет за Китай, не само защото е такъв голям източник на суровини за китайската икономика, но и защото това е нова дестинация за преки инвестиции.

Видяхме как китайците навлязоха в Африка много агресивно, завземайки голям дял от икономиката им. Сега те започват да правят същото в Латинска Америка.

Бразилия и Китай двете водещи страни от групата БРИК. Какви са темите, за които ще разговарят?

Андрю Дейвис: Вероятно основна тема ще бъде тази транс континентална жп линия, която се приема за наземна алтернатива на Панамския канал и която трябва да свърже атлантическото крайбрежие на Бразилия с тихоокеанското крайбрежие на Перу.

Жплинията ще прекоси Андите. Това е изключително мащабен инфраструктурен проект.

Сега те ще подпишат някои първоначални документи и изглежда Китай е готов да предостави доста пари за този проект. А това е огромен проект очевидно.

Ок, това е огромен проект, но обвързан ли е с някакви политически ангажименти?

Андрю Дейвис: Знаете.

Това е Китай.

Андрю Дейвис: Това е Китай - подходът им е различен от този на Съединените Щати. Китайците изглежда не се месят в местната политика толкова много.

Определено обаче те искат да имат своите позиции. И искат достъп до бразилския пазар и пазарите в Латинска Америка, така че определено подобен проект ще улесни този достъп, както и транспорта.

Наблюдаваме известно изместване на китайските инвестиции, докато икономиката им се забавя.

Латинска Америка беше огромен източник на суровини, необходими на китайската икономика.

Сега обаче цените на суровините падат, именно защото китайската икономика се забавя.

Наблюдаваме тенденция за по директни инвестиции. Всъщност Китай имаше търговски дефицит с Бразилия до 2014, защото китайците купуваха толкова много суровини.

Сега балансът се е променил в полза на Китай и виждаме доста повече пари под формата на директни инвестиции, вместо просто да купуват бразилски суровини.