Ана Ботен, изпълнителният председател на Santanter описва предизвикателствата за банките при предоставяне на цифрови услуги:
"Трябва да е удобно. Трябва да можеш да банкираш с мен по всяко време. Също като рекламата на Мартини", казва Ботен.
Ана Ботен пое от покойния си баща Santander, най-голямата банка в еврозоната по пазарна капитализация преди 4 месеца.
"Ако мога да ви дам това, вие ще направите много, много неща за мен дълго време".
Това пише Файненшъл таймз, представяйки първото й интервю откакто пое управлението на банката - в поредицата Демократизиране на финансите.
В него Ана Ботен казва, че иска да постави банката начело по дигитални иновации, запазвайки отворени всички възможности в случай, че прогнозираната интернет революция в банкирането отнеме повече време от очакваното.
"Става дума за телефони, но може би и за вашия часовник", казва 54-годишната Ботен, прогнозирайки как плащанията ще се променят в следващите пет години:
"Смятам и че картите ще останат още доста време. Смятам, че парите в брой ще останат още доста време. Затова трябва да сме навсякъде".
В интервюто си за ФТ Ана Ботен продължава:
"Мисля за цифровото пространство като за средство с една цел: Как обслужвам и получавам повече лоялни клиенти: как събирам оперативен опит и как променям културата си?" пита тя.
"Това са моите три стълба и ако си помислите, дигиталното пространство е във всеки един от тях".
В интервюто си за ФТ Ана Ботен говори за Apple, Facebook, Google и Amazon като за "четирите големи момчета" и признава, че те представляват заплаха, въпреки че смята, че банките са добре подготвени за нея.
"Ако си помислите за четирите големи момчета, не банките, а тези четири големи компании струват повече от нас. Те имат повече кеш. Те имат по-малко регулации", казва тя.
Банките трябва да обърнат предполагаемите си недостатъци в предимства срещу големите технологични компании, обяснява Ботен. "Проверяваме това по 150 пъти на ден", казва тя, размахвайки смартфон. "Така че можем да спорим кое е по-лично от това".
"Но във важни моменти от живота си може би ще искате да говорите лично с някого", казва тя.
"Няма да се ожените чрез технологията. Няма да купите къща чрез технологията. Мисла, че тук ще се конкурираме много успешно с тези момчета, ако успеем да намерим модел, който съчетава личното отношение с технологията".
Ботен е убедена, че банковите клонове все още имат значение, дори и по-малко хора да влизат в тях. "Факт е, че дори младите хора обичат да влязат в банката поне два пъти годишно. Това означава, че има сериозна нужда да се запази сериозно ритейл присъствие, които те /големите технологични групи/ нямат."
С 3 млрд евро годишен бюджет за IT - повече от много технологични групи, г-жа Ботен казва, че Santander има ресурси да остане начело:
"Не мисля, че се отбраняваме срещу четирите големи момчета. Мисля, че имаме предизвикателство. Мисля, че атакуваме".