fallback

Ще успее ли Uber в Китай

Коментар на Ханс Танг, управляващ партньор в GGV Capital и Пол Кедорски за телевизия Bloomberg

16.12.2014 | 14:38 Автор: Георги Стоянов

Вие също така сте инвеститор в Ali Baba, a Ali Baba e инвеститор в Куай Ти, която е местна таксиметрова компания в Китай. Кой печели в случая Uber или Baidu?

Ханс Танг: Мисля, че ситуацията е много интересна. Tencent, заедно с нас, инвестират в TD, докато Alibaba в Куай Tи, а сега Baidu в Uber.

Това е типична история за битка между три царства. Видяхме подобна история пред 3 – 4 години, ставаше въпрос за онлайн видео.

Ние инвестирахме в Тудо,  Alibaba се появи с Юко, а Baidu с Айчи. Накрая историята приключи, след като станахме двама на един, Юко и Тудо се сляха.

Още по темата

Така че мисля, че сме наясно с подобни ситуации и бихме искали да създадем стойност за нашата компания и индустрията като цяло.

Чудя се, има толкова много американски интернет компании – Facebook, Twitter са блокирани в Китай, Google трябваше да напусне Китай. Възможно ли е Uber да се окаже една първите големи американски, компании, базирани в интернет, която с партньорството си с Baidu да успее в Китай.

Ханс Танг: Преди да направим нашата инвестиция в TD, ние определено се надявахме някой американска компания да направи това в Китай.

Както добре знаете обаче, транспортният сектор е много силно регулиран, така че според мен на тях им липса експертизата, как да го направят.

Baidu определено може да е страхотен партньор за Uber, но както TD, така и Куай Ти работят вече 4 – 5 години.

Тези компании са много по в час за това, което трябва да се направи на провинционално ниво, във всеки отделен град, за да може бизнеса да потръгне.

Пол, мисля, че Uber сякаш подценява колко е трудно всичко това, защото във всеки един град трябва да имате хора, които да управляват операциите. Навсякъде обаче се сблъскваме с конкретни локални проблеми. Какво ще кажете за това?

Пол Кедроски: Според мен целят проблем с тази вълна от инвестиции в китайски компании за пътнически превози, е, че фундаментално това не е проблем на технологията, а по-скоро война за локални пазари.

Града за град, както ти каза. И това наистина работи за най-богатите сред конкурентите, тъй като имаме определени регулаторни пречки, както и тази изключително скъпа война за пазарен дял във всеки един отделен град.

Така че според мен това вероятно ще е най-трудният пазар и най-трудното партньорство за Uber по отношение на достъпа до пазара.

Мисля, че техният ръст тук ще е доста по-бавен, отколкото на който и да е друг основен пазар. Също така ще им струва и доста пари.

Uber вече присъства в шепа големи градове в Китай, Ханс. Колко вероятно е, че те ще се разраснат чувствително отвъд тях, като се имат предвид културните различия и конкуренцията? Разбира се, вие не сте съвсем безпристрастен.

Ханс Танг: Разбира се. Ето една от причините, поради която избрахме TD преди 3 – 4 годни. Аз бях вторият човек, който се срещна с тях и сега те оперират в над 300 китайски градове.

Ще отнеме на Unber доста време, дори с помощта на Baidu, да се разраснат толкова бързо.

В Китай, както всички знаем, както ни учи историята на Tencent, Baidu и Alibaba, който има най-голям пазарен дял и задържи нивото на услугите си, обикновено печели.

fallback
fallback