Българската страна е изпратила до еврокомисар Марош Шефчович, отговарящ за енергийния съюз, писмо с предложението за изграждане на газов хъб, съобщи в кулоарите на Народното събрание вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев, съобщи БТА. То, по думите му, съдържа идеята за газов хъб, коментирана на заседанието на Министерския съвет в сряда.
Считаме, че това е едно добро предложение, изцяло в контекста на създаващия се енергиен съюз, коментира Дончев. По думите му това не нова версия на „Южен поток“, а следва съвсем друга логика, доколкото не се предвижда изграждането на европейско трасе, „поне не по начина до момента“.
Вицепремиерът подчерта, че газовият хъб, ако се реализира, няма да бъде захранван единствено само от тръба, минаваща по дъното на Черно море, но уточни, че предстоят множество разговори - на първо място със службите на ЕК, както и с държавите-членки.
„Не считам, че една подобна идея би следвало да бъде обричана изначално, понякога дори и странните идеи, неочакваните, впоследствие се оказват най-добрите и се реализират“, подчерта Томислав Дончев. Той съобщи, че е поканил у нас Марош Шефчович в първия удобен за него момент, за да обсъдят българското предложение възможно най-скоро.
При степента на зависимост на България в момента в краткосроченплан - следващата 1 година, трудно е да изляза с позиция, която гарантира максимална сигурност на газовите доставки за страната, ние зависим в общи линии от една тръба, от волята на един доставчик, с изключение на собствения добив между 10-14 на сто, коментира още вицепремиерът. Дончев се надява ситуацията от гледна точка на сигурността на доставките да се промени с изграждането на интерконекторите, на първо място с Гърция и това да се случи скоро.
Възможността да бъдат заведени дела заради спирането „Южен поток“ Дончев коментира с думите, че в света, в който живеем, вариант за завеждане на дела винаги има.
Той посочи още, че страната ни ще загуби от нереализирането на проекта и подчерта, че е друг въпрос какви ще бъдат те. „Не бих ги оценил в категории на милиарди. Това че ще има нетни разходи в порядъка на милиарди, не означава, че толкова ще са печалбите за страната ни“, допълни той.
По думите му, сумите са доста по-скромни, включително и от бъдещи транзитни такси. Дори борбата да е за 5 или за 10 милиона евро, когато става въпрос за националния интерес, трябва да бъде проведена, категоричен е обаче Томислав Дончев.