Airbus обмисля да спре производството на A380 през 2018

Коментар на Бенедект Kамел за телевизия Bloomberg от Берлин

11.12.2014 | 16:26 Редактор:

Какво се случи вчера, новините, както се развиха?

Да, това определено беше един кошмарен ден за Airbus и инвеститорите на компанията.

Акциите на компанията отбелязаха най-сериозния спад от 6 години, губейки над 12%.

Всичко започна следобед, когато изненадващо Airbus обяви, че няма да достави новия А350 на първия си клиент Qatar Airways през почивните дни.

Причина не беше посочена. По-късно Airbus обяви, че проблеми със самолета няма и че той е в Тулуза и се очаква да бъде доставен.

Така че не знаeм, какъв е проблемът. Знаем, че Qatar е придирчив клиент. Изпълнителният им директор обича да облича мениджърите си в ученически униформи.

Така че отчасти причината може да се крие там. Така или иначе акциите на компанията започнаха да губят позиции още тогава.

По-късно на среща на инвеститорите Airbus обяви, че печалбите им през 2016 ще останат без промяна и тогава спадът на акциите наистина се задълбочи.

Накрая, от компанията, както ти спомена, вероятно са преценили, че нещата няма как да станат по-зле, обявиха, че А380 може да не се произвежда след 2018.

Това очевидно е доста сериозен удар за тази програма и повдига сериозни въпроси за нейното развитие.

 

A380 срещу Dreamliner на Boeing. Тези самолети отведоха двете компании в много различни посоки - какви са проблемите на A380?

A380 очевидно е много голям самолет. Превозва над 500 човека. Трябва да сте доста стабилна авиокомпания, за да вярвате, че може да запълните тези места.

Единственият истински спонсор на самолета е Emirates с поръчка за 140 самолета. Emirates имат бизнес модел, който много трудно може да се копира.

Няма друга авиокомпания, която реално може да си позволи поръчка за 140 подобни самолета.

Airbus казват, че част от вината може да се крие и в тях самите, тъй като не са представили A380 като самолет, превозващ икономично голям брой пътници по цял свят, а като луксозен продукт с душове и duty-free на борда.

Този разчет може би не е бил съвсем правилен и за в бъдеще ще е много трудно клиентите да бъдат убедени да купуват самолета, след като самата компания вече обяви, че не е сигурна, че ще го произвежда след 2018.

Така че в известен смисъл може да кажем, че вчера Airbus сложи първия пирон в ковчега на A380, като обяви публично, че самолетът може да не оцелее след 2018.