След частичната приватизация на летището на Тулуза, Бланяк, ред е на летището в Лион, съобщава Фигаро. Проектозаконът Макрон предвижда отстъпване на държавните дялове в летищата в Лион и Ница-Кот д'Азур, двете най-големи регионални аерогари в страната.
Фигаро се позовава на местния ежедневни Le Progres, според който кметът на Лион Жерар Колон е уточнил, че държавата трябва да отстъпи само 49,9% от летището спрямо 60%, които притежава в момента.
Кметът обаче не е сигурен в евентуално отстъпване на летището в Лион Сент Екзюпери на китайски консорциум, както стана с Тулуза.
"Ако разработим линия с Шанхай или Пекин, тогава можем да говорим", казва той и твърди, че откриването на нови линии е почти свързано с приватизацията.
Летището в Лион е второто регионално в страна по обем на пътниците. 8,5 млн души са минали през него през 2013 спрямо 7,5 млн души в Тулуза и 11,5 млн в Ница.
Летището в Лион е оценено на 1 млрд евро.
Както и в случая с Бленяк в Тулуза, френското правителство би трябвало да избере най-добрата оферта. Летището в Ница се оценява на 1,6 млрд евро.
"Френското правителство реши да увеличи цената, на която продава публични активи, без да прави подаръци на местните кандидати", казва Грегоар Тибо, анализатор на BTP et Concessions в Naxitis, цитиран от Ройтерс.
В Тулуза консорциумът не би трябвало да определя тарифната политика, уточни тази сутрин министърът на икономиката на Франция Емануел Макрон пред RTL.
Френското правителство смята да отстъпи дялове за 5-10 млрд евро в близките 18 месеца. В момента държавата притежава акции в компании за 110 млрд евро.
"Държавното участие трябва да се постави в услуга на ръста и икономическата активност", обясни Макрон.
Според него "един от китайските инвеститори вече има връзки с Тулуза и е познат в Airbus .. ще плаща данъци във Франция.. Да не забравяме, че 25% от пазара на Airbus е в Китай"
На 5 декември френските власти избраха китайски консорциум за 49,9% от капитала на летище Бленяк в Тулуза /държавата в момента държи 60% от него/. Това би донесло 300 млн евро на страната, пише френската преса.
"Няма добри китайци, които купуват нашите самолети и лоши китайци, които ни купуват летищата. Имаме нужда от китайски инвестиции", каза Макрон за RTL.
Министърът уточни в средата на ноември в интервю за Monde, че смята да продаде държавните участия в регионалните летища на Франция. Държавни дялове ще бъдат продадени и в дружества, където има контрол, преди да започне да се освобождава от дяловете си в EDF или Française des Jeux.