Как евтиният петрол се отразява на продажбата на частни самолети

Коментар на Дъглас Левантюр за телевизия Bloomberg от Ню Йорк

05.12.2014 | 15:39 Редактор: Георги Стоянов
Как евтиният петрол се отразява на продажбата на частни самолети

Защо това е нож с две остриета?

Дъглас Левантюр: Спадът на цената на петрола е нож с две остриета, защото сега най-много бизнес самолети се оказаха на пазара именно, в страните, където най-много хората ги купуваха, като Русия – страни богати на петрол.

Приблизително 20% от частните самолети в Русия сега се продават.

Една пета от цялата флота се продава.

Дъглас Левантюр: Да и приблизително 15 до 20% от частните бизнес самолети всъщност обслужват нефтената индустрия - хора, които са свързани с нея.

Още по темата

Значи сега тези хора могат да летят по-евтино, но тъй като те правят парите си от петрол, губят толкова много, че не могат да си позволят да задържат частните си самолети?

Дъглас Левантюр: Точно така. В Русия особено, когато погледнете спада на рублата, те всъщност се опитват да продадат самолетите си, за да ги обърнат в долари.

Защото поскъпването на долара вероятно ще продължи през 2015 и те искат да се възползват от това.

Колко пари пестите от частен самолет, да кажем G5 или G650 не знам точно, който последният модел на Gulfstream?

Дъглас Левантюр: Gulfstream G650 е прекрасен. Вътрешността, кабината изглежда като от звездолета Enterprice.

Надявам се някой ден да летя на такъв. За сега съм с моята Cessna 182 Skylane, който ми върши работа. С него се лети доста по-евтино.

Направихме изчисления с изпълнителния директор на една компания за чартърни полети.

Ако вземем Gulfstream G650 при цените на петрола, каквито бяха по-рано през годината, само горивото ви ще ви струва около 3000 долара на летателен час.

При цени на петрола, каквито са сега, тази цена е около 1700 долара на летателен час. Така че е доста по-евтино. И говорим за реални пари.

Наистина богатите и умерено богатите хора, собственици на частни самолети, летят средно по 400 часа в годината, което означава, че от по-евтиния петрол годишно биха пестили по 400 хиляди долара.

400 хиляди долара е доста сериозна сума, тъй като за G650, този прекрасен Gulfstream, това всъщност са фиксираните разходи за поддръжка на самолета.

Това е заплатата на пилота, застраховката. Така че на практика поевтиняването на петрола покрива тези разходи.

Значи сега се оглеждаш да си купиш руски или саудитски самолет?

Дъглас Левантюр: Вече гледам, но вероятно ще трябва да питам шефа да ми вдигне заплатата и не съм съвсем сигурен, че точно сега това е възможно.