Вайдия: Слабата йена помага на японските компании

Вивек Вайдия, анализатор във Frost & Sullivan, за влиянието на йената и автоиндустрията

08.10.2014 | 12:33 Редактор:
Вайдия: Слабата йена помага на японските компании
Вайдия: Слабата йена помага на японските компании

Анализаторът в консултантската компания Frost & Sullivan Вивек Вайдия коментира пред Bloomberg влиянието на йената върху състоянието на японските компании. Вайдия коментира още и тенденцията на пазара за сливания и придобивания в автоиндустрията. Анализаторът заяви, че отслабването на йената увеличава печалбите на японските компании, което означава, че им остават повече средства за инвестиции в научни изследвания и експериментални разработки (R&D). Попитан дали малките и средни предприятия не страдат от поевтиняването на йената, Вайдия сподели наблюденията си върху автомобилната индустрия. Той защити тезата, че съдбата на малките и средните компании по веригата на автомобилната индустрия е тясно свъразна със състоянието на големите автопроизводители. При положение, че йената помага на автомобилните производители, малките компании също усещат позитивен ефект. Единствените компании, които губят от настоящата ситуация с японската валута, са компании, на които им се налага да внасят продукти, услуги и машини.

Вайдия коментира и намерението на индийският автомобилен производител Mahindra & Mahindra да придобие контрола върху част от бизнеса на Peugeot Citroen. Става въпрос за бизнеса на френската компанията в сферата на скутерите. Вайдия отбеляза, че сделката ще е от полза и за двете компании. Mahindra & Mahindra има натрупан излишък от 4 милиарда долара. Peugeot Citroen пък се нуждае от инвестиции, а това, което ще даде на индийския  производител, е достъп до развити пазари като САЩ и Европа. Автомобилните производители в развитите пазари имат по-дoбри технологии, но нямат пари за инвестиции. От своя страна автопроизводителите от развиващите се пазари имат излишъци от пари, но технологично са по-слабо развити. Затова се осъществят сделки, при които компании от държави като Китай и Индия придобиват  части от западни автопроизводители или направо цели компании. Вайдия даде за пример сделките, при които индийският производител на мотори Bajaj придоби 47% от австрийския производител на мотори КТМ. Той припомни и сделката, когато китайският автомобилен производител Geely купи Volvo. Вайдия посочва, че тенденцията ще се запази и ще има още подобни сделки в бъдеще.