Премиерата на новото Volvo XC90 в Париж

Интервю на Хакан Самюелсон, президент на Volvo за телевизия Bloomberg

07.10.2014 | 08:30 Редактор: Георги Стоянов
Премиерата на новото Volvo XC90 в Париж

Oтново сме тук, този път с изпълнителния директор на Volvo Хакан Самюелсон. Господин Самюелсон благодаря ви много, че се присъединихте към нас. Това зад нас е вашето ново XC90. Изглежда все едно е на боксов ринг. С кого ще се бие?

Хакан Самюелсон: Ще се бие с други от водещите производители. И смятам да се справим с 3-те водещи германски производители. Искаме да се движим нагоре в този сегмент. И според мен това е бъдещето на компанията ни.

Така че Volvo вече не е само за скучни семейни хора като мен, които искат децата им да са в безопасност на задната седалка.

Хакан Самюелсон: Не мисля, че е скучно да държите децата си в безопасност на задната седалка. Мисля, че това е една от луксозните екстри на бъдещето – да покажете отговорност към околната среда и да сте отговорен към семейството си. Мисля, че това е една първокласна характеристика и точно това иска да ви предложи Volvo.

До каква степен Volvo трябва да се ребрандира. Какво трябва да направите, така че хората да разберат, че сте една наистина секси компания за луксозни коли?

Хакан Самюелсон: Разбира се, трябва да кажем това на света, при това не само като харчим пари за телевизионни реклами.

Мисля че е важно да сме максимално ясни в посланието си. То трябва да е много изчистено и наистина трябва да се придържаме към него.

Вътре, споменахте по-рано, има само 8 копчета. Това е опростен скандинавски дизайн.

Хакан Самюелсон: Да, основата на скандинавския дизайн е  опростената функционалност. Така че сега например имаме тъчскрийн към интерфейса, който използва шофьора и за това са останали само 8 конвенционални бутона.

Ако сравните управлението с това на някои други нови коли, те могат да имат до 50 копчета. Мисля, че това е нещо, което нашите клиенти наистина харесват.

Така че вие сте се насочили към премиум сегмента, както в Европа, така и в глобален мащаб. Смятате ли, че продажбите на автомобили в Европа се възстановяват или всички се борят за пазарен дял?

Хакан Самюелсон: Пазарът се възстановява. Имахме няколко много слаби години. Тази година обаче пазарът нараства, макар и умерено.

Не се ли забавя отново малко точно сега?

Хакан Самюелсон: Да, но си мисля, че имаме доста добра инерция. Отчитаме ръст на продажбите в Европа, който е близо 9%.

При това имаме по-силен растеж от този на 3-те водещи германски производителя. Така че сме доста доволни от развитието на нещата в Европа.

Когато гледате на 3-те водещи автомобилопроизводителя в Германия, с кой ще се справите най-лесно. Как ще завоювате третото място?

Хакан Самюелсон: Не мисля, че трябва да гледаме на нещата по този начин. Но разбора се, ние предлагаме нещо специално и едно от важните неща е да не се опитваме да копираме.

Ние предлагаме премиум продукт, но в стил Volvo. В противен случай просто правите копие, а никой не иска да купува копие.

Когато говорим за завладяване на премиум пазари извън Европа, как преценявате евентуалните продажби в Китай?

Хакан Самюелсон: Продажбите в Китай след няколко години ще достигнат 200 хиляди коли. Това е в плана ни.

Тази година там сме продали около 80 хиляди коли и отчитаме ръст от над 30%, така че сме на прав път. Но разбира се, трябва да направим още много.

Кажете ни за Русия, как се възстановява пазарът там?

Хакан Самюелсон: Той не се възстановява и ситуацията е много неприятна. Пазарът в страната се е свил с около 20% и това означава, че там ще продадем няколко хиляди автомобила по-малко тази година.

И разбира се, изнервящият момент е дали това няма да се усети и в Европа. Това е големият риск.

Смятате ли че това се случва? Последните икономически данни от Германия са малко по-слаби. Изглежда, че имаме забавяне.

Хакан Самюелсон: Да, възможно е, но незнам, дали то е свързано с Русия. Но разбира се, пазарът винаги е изнервен, така че наистина следим ситуацията там.

Едно от нещата обаче, които не бихте забелязали, е ако вие карате и системата за авто шофиране поеме контрола на автомобила. Кажете ни за способността на тази кола да остане на пътя чрез системата за авто шофиране.

Хакан Самюелсон: Да, мисля, че това е едно от важните неща за бъдещето и в тази кола е направена първата стъпка – системата за авто шофиране.

В някои ситуации можете да се закачите за колата пред вас и това разбира се, помага за повишаване на сигурността, защото понякога хората се разсейват, проверяват пощата си и така нататък и тази кола ви позволява подобни волности. Така че мисля, че това е важна стъпка за комфорта и сигурността.

Какво трябва регулаторите в Европа, Китай или Съединените щати да направят, за да може авто шофирането да стане реалност. Това наистина зависи от правителствата.

Хакан Самюелсон: Разбира се, трябва да се вземат предвид много въпроси, като например отговорността. Ние провеждаме тестове в Швеция и до 2017 ще имаме 100 коли, които ще се движат сами по улиците.

Ние работим върху това заедно с властите именно, за да може да изчистим всички тези въпроси, защото те са толкова важни, колкото и самата технология.

Искам да се върнем на Китай много бързо. Нека поговорим за растежа там. До каква степен е предимство или пък точно обратното, фактът, че вашата компания майка е собственост на китайска компания?

Хакан Самюелсон: Ако трябва да бъда честен не мисля, че имаме преимущество на пазара. Имам предвид, че в Китай наистина харесват първокласните вносни коли.

Подкрепата от страна на Geely при изграждането на нашите фабрики, разбира се, е огромна.

Без тяхната подкрепа никога нямаше да можем да установим индустриалното си присъствие в Китай толкова бързо.

Когато погледнете на това, което се случва в Китай сега и особено протестите в Хонконг, отчитате ли забавяне на пазара на луксозно автомобили в Китай и азиатските пазари като цяло?

Хакан Самюелсон: Всъщност не. Нашата прогноза е, че това ще продължи, но не и с темповете, които наблюдавахме през последните 2 години.