Въпросът е дали Марио Драги ще убеди германците да пазаруват повече, за да подпомогнат вътрешния растеж на икономиката и Германия да не разчита само на износа. В известен смисъл това е историята, която разказваме тази сутрин.
В Берлин има нов мол с 270 магазина. Въпросът обаче е, кой ще пазарува там? Дали това ща са туристите, берлинчаните или германците като цяло.
Когато погледнем продажбите на дребно в Германия, те като цяло, са в стагнация от началото на годината. Тук в Берлин обаче, те са нараснали с 4,7%.
Това се дължи на факта, че Берлин се превръща в основна туристическа дестинация. Над 11 милиона посетители през 2013.
Това представлява ръст от 50% спрямо 2007. 16% от всички туристи в Германия идват в Берлин.
И това отчасти е идеята на предприемачите за този мол. Те искат да привлекат тези туристи и в същото време да насърчат културата на пазаруване в Германия.
Когато погледнем критиките, отправени към Германия от щатското финансово министерство, те казват, че техният излишък по текущата сметка е много по-голям от този в Китай и че това е пряко свързано с ниските нива на потребление в Германия.
Може да сравните потреблението на домакинствата във Великобритания, САЩ и Германия.
Германия определено е на дъното на тази класация. Това донякъде се дължи на здравеопазването и някои други фактори, но определено германците не харчат толкова много - те по скоро пестят и това е основният момент.
Чухме тези опасения не само в ЕЦБ, но и на международно ниво на срещата на G-20 в Австралия.
Как да накараме германците да увеличат потреблението в страната си. Може би във всичко това има и фискален елемент, който зависи от правителството.
Точно от другата страна на улицата обаче Ана е финансовото министерство и те са решени да балансират бюджета си.
Това означава по-малко разходи. Въпросът обаче е, можем ли да убедим потребителите да се разделят с част от парите си и да подпомогнат европейската икономика.