Коментар от Мюнхен на Шакил Адам, управляващ директор Aviado Partners за Гай Джонсън от Bloomberg в Лондон.
Стачката на пилотите на Lufthansa не е първата. Това, което ме притеснява е продължителността й.
Стачка на въздушните диспечери е нещо, което може да се управлява.
Факт е, че при пилотите виждаме стачка след стачка. Какви щети носят протестите?
Lufthansa изпитва проблеми от доста месеци. Може би години.
Бих казал, че имат късмет, че не са в бейзбола, защото там - три удара и си вън.
Реалността е следната: Lufthansa направи няколко ключови, стратегически грешки в последните няколко години.
Тези стачки отразяват проблемите между ръководството и служителите, които са залежали.
Накрая компанията се оказа със свръхкапацитет.
Те не следваха пазара.
Не даваха на клиентите това, от което се нуждаеха те и са объркани.
Не е ясно каква е стратегията им.
Има три съвсем различни стачки.
Едната е с German Wings - там и без това пътниците са разочаровани от тази Lufthansa, на която бяха свикнали да разчитат и от това че получават нискобюджетен продукт.
Lufthansa не разбра.
А има други авиокомпании, които се конкурират на тези пазари, които не са нискобюджетни. Това кара клиентите да търсят други възможности.
Стачката във Франкфурт, която се проведе преди днешната, от 10 септември, за нея Lufthansa твърди, че не е засегнала дългите полети.
Не се е отразила на печелившия й бизнес.
Но това не е вярно.
Франкфурт е едно от най-големите транзитни летища на света.
За Lufthansa, която е предимно трансферна авиокомпания, а не point-to-point, всяко отменяне на връзка на къс полет във Франкфурт засяга и дългите полети.
В Мюнхен също чуваме, че пилотите на дългите полети не летят днес.
Мюнхен е хъб, направен специално с цел да отклони трафика от Франкфурт и други европейски транзитни летища.
На пътниците им е все едно дали летят през Франкфурт, Мюнхен, Париж или Амстердам.
Затова ако започнеш да отменяш полетите през Мюнхен, ти просто казваш на пътниците да отидат при други авиокомпании.
Европейските превозвачи говорят за заплахата от страна на други, по модерни и нови авиокомпании и хъбове като Истанбул и Дубай, Доха и Абу Даби.
Подобни действия казват на клиентите да отидат да търсят други възможности.
Ситуацията е такава, че ще навреди на брандове с по-основна клиентска база. Но не вярвам да има значителна промяна от страна на лоялните клиенти, които са с корпоративни договори.
Корпоративният клиент не може да направи друго, освен да продължи да лети с Lufthansa.Да се върнем на това, което казахте.
Първо - ако сте корпоративен пътник, човек, който се качва на самолета или на кой самолет ще се качи служителят - какъв би бил вашият съвет?
Да търсим друга авиокомпания или да останем с Lufthansa?
Шакил Адам, управляващ директор Aviado Partners
Понеже Lufthansa е голяма, транзитна авиокомпания, ако много пътници тръгват или отиват в Европа, Близкия Изток, Азия, няма смисъл да ходят непременно до Мюнхен или Франкфурт, нито да остават лоялни на Lufthansa.
Те ще са лоялни на летището или на обединението.
Бизнес пътниците, които трябва да пътуват и не обичат несигурност, ще отидат при друга авиокомпания.
Рискът за Lufthansa в момента е в това, че тя изостава като продукт и услуги в сравнение с останалите си конкуренти.
Когато корпоративните клиенти започнат да търсят други превозвачи, има голям риск да опитат Emirates, United, Cathay, Air Canada.
Пътниците ще си кажат - чакай малко - тези авиокомпании имат по-добри услуги, свързват ни през Дубай, което е ефективно.
През Истанбул преживяването е страхотно. Може да летя с тях.
United и Delta имат легла в широкофюзелажните си самолети.
Lufthansa - мисля, че има само в един.
Така че ще видим корпоративните клиенти да опитват други превозвачи, които може и да им харесат. Накрая може да отидат окончателно при други превозвачи.
Интересно е, че Lufthansa води редица битки.
Вие посочихте някои от тях. Но се бори и с високите такси.
Летенето е скъпо.
Колко е голям този проблем за ръководството?
Досега Lufthansa имаше голям късмет, че основните й корпоративни клиенти, особено германските, бяха много лоялни на бранда.
Все още в повечето страни има националистично чувство.
Предизвикателството тук е, че тези бизнеси не винаги търсят най-изгодната цена.
А когато компаниите започнат да стават по-чувствителни към цените, понеже европейската икономика не се е възстановила, а Германия може би я чакат трудности.
Така компаниите ще започнат да търсят по-добри цени.
Като започнат, ще видят нещата и ще си кажат - чакай малко! Трябва да търсим нещо друго.
Проблемът за Lufthansa да запази тези клиенти е в следното - много е скъпо да правиш трансфер през германия.
Ако трябва да летиш от или до Германия, трябва да платиш таксите.
Но ако летиш през Германия, защо да плащаш тези високи такси, когато можеш да минеш през Дубай или Истанбул или други летища.
Така билетът ти значително ще поевтинее.
Корпоративните клиенти ще станат по-чувствителни към цените и тези цифри ще се забележат.