От ДКЕВР не смятат, че се налагат оставки

Изявлението идва в отговор на очакванията на служебното правителство председателят Боян Боев и още двама от членовете да подадат оставки днес

28.08.2014 | 13:22 Редактор:
От ДКЕВР не смятат, че се налагат оставки
От ДКЕВР не смятат, че се налагат оставки

От ДКЕВР не смятат, че се налагат промени в състава й, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от Комисията в сегашния й състав действия. Това посочват от регулатора в писмо разпространено до медиите. В него се обясняват и проблемите в енергийния сектор и предприетите мерки за справяне с тях.

Изявлението идва в отговор на очакванията на служебното правителство председателят Боян Боев и двама от членовете – Еленко Божков и Лиляна Младенова, да подадат оставки днес, 28 август.

Рокадата беше обявена вчера след заседанието на Министерския съвет с аргумента, че комисията действала неефективно, правела политически изказвания и натрупала грешки в работата си. Вицепремиерът Екатерина Захариева уточни, че оставките се чакат днес, защото тримата казали, че ще си помислят.

Ето и официалното становище на ДКЕВР:


Във връзка с изявления на членове на служебното правителство по отношение дейността на ДКЕВР, възниква необходимост да бъдат направени следните уточнения:

Проблемите в електроенергийния сектор, с които се сблъска Комисията в настоящия си състав са:

  1. Свръхпроизводство на електроенергия от ВЕИ и електроенергия по дългосрочни договори със задължително изкупуване на високи цени.
  2. Намаляващо потребление на регулирания пазар, в следствие на поетапно либерализиране на енергийния сектор.
  3. Натрупани дефицити в системата от минали периоди, породени от отменени методики и неточно прогнозиране на произведена енергия от ВЕИ и експлозивното въвеждане на фотоволтаици в експлоатация през м. юни 2012 г. 

Във връзка с това ДКЕВР разработи дългосрочна стратегия за решаване на проблемите в сектора и започна конкретни действия по нея:

  1. Бяха направени пълни одити на електроразпределителните дружества, които установиха изключително много нарушения.
  2. Започнаха проверки на всички производители от ВЕИ-сектора по отношение на процедурите на присъединяването им. Предстои приключването им в съвсем кратки срокове.
  3. В ход са и проверки на всички търговци на електроенергия. Предприети са и действия по отношение пълното прилагане на регламенти 1227/2011 и 543/2013 на ЕП, отнасящи се за прозрачността на пазара на търговия с енергия и предоставяне и публикуване на данни за пазарите на електроенергия.
  4. Бяха изпратени две жалби до ЕК във връзка с предоставяне на неправомерна държавна помощ по дългосрочните договори за изкупуване на електроенергия и прекомерна държавна помощ за ВЕИ-производителите. 
  5. В следствие на действията на сегашния състав на ДКЕВР, от 1 юни 2014 година действа балансиращ пазар на електроенергия, с което разходите за балансираща енергия се поемат и от производителите. Това води до облекчаване на цената за крайните потребители. Не на последно място балансиращия пазар има ключова роля за изграждане на енергийна борса в страната и последваща пълна либерализация на пазара, което е свързано с изискванията на ЕК за либерализиране на енергийния пазар. 
  6. По отношение на констатираните дефицити в НЕК е важно да се отбележи, че от общо 3 млрд. лв. само за половината е от компетенциите на ДКЕВР да намери подходящ механизъм за компенсиране. В тази връзка със своето ценово решение, влязло в сила от 1 юли 2014 г., комисията определя механизъм за компенсиране на близо 1 млрд. лв. в рамките на следващите 5 години. За некомпенсираната разлика след приключване на регулаторния одит на НЕК предстои да бъде определен подходящ механизъм, така че да не се допусне рязко повишение на цената на електроенергията.
  7. Всякакви други разходи на НЕК, несвързани с лицензионната дейност, като например изграждането на АЕЦ Белене и хидровъзела Цанков камък, не подлежат на включване в крайните цени и са извън обхвата и компетенциите на комисията.
  8. Беше извършено фактическо разделяне на НЕК и ЕСО, в изпълнение на изискванията на третия либерализационен пакет. 

Всички тези действия са насочени към изграждането на конкурентен либерализиран пазар на електроенергия, което е в защита, както на индустрията, така и на потребителите. В противен случай, по сега действащата нормативна база, ще се стигне до увеличаване на задълженията към обществото, което ще рефлектира в крайната цена, както за свободния, така и за регулирания пазар.

Дотук изброените действия, предприети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват съвкупност от навременни, аргументирани и последователни мерки, чийто краен резултат ще бъде стабилизиране и оздравяване на сектор „Енергетика“. Разбира се, положителният ефект от предприетите мерки ще бъде усетен в един средносрочен период не по-кратък от 5 години, като по този начин ще се избегне рязкото увеличение на цените, както за индустрията, така и за крайния потребител.

Трябва да отбележим, че всички решения са взимани в условията на пълна прозрачност и спазване на закона.Всяко публично представяне на дейността на ДКЕВР е експертно и безпристрастно. 

Във връзка с изложените факти, възникват следните въпроси:

Кои точно решения, взети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват неизпълнение на задълженията на регулатора за защита на обществото?

Кои от решенията на регулатора и как точно вредят на цялостното състояние на сектора?

Не става ясно дали има и ако да - каква е различната експертна визия за развитие на сектора, която се предлага в момента, и не би ли могла тя да бъде предмет на обсъждане с Регулатора? 

Изхождайки от изложеното дотук, се налага извода, че не са налице обстоятелства, които да налагат, каквато и да е промяна в състава на ДКЕВР, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от Комисията в сегашния й състав действия.