fallback

Пет метода, които ни карат да харчим повече

Намаленията са само един от вариантите за симулиране на спонтанни покупки

18.08.2014 | 11:43 Автор: Ирина Георгиева

Често се случва да влезем в магазин и да похарчим в пъти повече от това, което сме предвидели. Намаления са само част от методите за стимулиране на спонтанни покупки, които търговците използват, за да накарат клиентите си да похарчат повече от предвиденото при влизането в магазина.

Ето пет търговски капана, от които да се опитаме да избягаме, подбрани от Wallstcheatsheet.com:

1. Тактиката на магазините за хранителни стоки

Не ходете никога гладен в магазин за хранителни стоки! Вероятно сте чували този съвет, защото е естествено да направим повече импулсивни покупки, когато сме гладни, отколкото да купим само здравословната храна,която планираме. Магазините за хранителни стоки "бомбардират" сетивата ни по различни начини - миризми, звуци, дори и чрез осветлението. Въпреки че, е хубаво да получим безплатна храна, не забравяйте, че и дегустацията има за цел "да продава".

Друг трик, използван от маркетолозите в хранителните вериги, и не само - почти винаги скъпите продукти са на нивото на очите. Някои компании дори плащат такса, стоката им да е на определено място в магазина.

Намаленията и разпродажбите са също част от "капаните". Често купуваме една стока, само защото е "на промоция".

Отстъпките при закупуване на повече от една стока е част от тактиките на магазините, които карат потребителя да надхвърли бюджета си.

2. Купони за намаления

Купоните за намаления за първи път се появиха в широка употреба около Coca-Cola. Не е изненада, че компаниите знаят за факта, че купоните привличат клиенти. Те са чудесно нещо и всеки трябва да ги използва, когато може. Въпреки това, дори и те могат да ви надхитрят да похарчите повече. Купоните примамват хората да купуват предмети, от които не винаги се нуждаят. Много купувачи дори може да отидат до определен магазин, за който имат ваучер за намаление. В него обаче се оказва, че има още много примамливи стоки на "ниски цени".

3. Цена

Очевидно е, че повечето хора искат да дават по-малко пари за качествен продукт. Магазините обаче, имат свои собствени методи за ценообразуване. Голяма част от решението, каква да е една цена, се основава на психологически техники. Една от тактиките е да се определя цена по-ниска от закръглено число - така например, дезодорант за 3.99 лева звучи по-добре от 4 лева. Друг метод е цената да се определя за група от стоки - "Десет продукта за десет лева". Това изглежда по-добра сделка от един продукт за съответната цена. Клиентите се убеждават лесно да закупят нещо, когато имат отстъпка за него - "Купи едно, второто е безплатно!".

4. Намаления, разпродажби и събития

Намаленията са добра примамка в повечето хранителни магазини. Всеки магазин може да си "направи" нови клиенти само чрез рекламата за големи намаления и разпродажби. Процентът на емоционално закупени стоки при намаление е голям, тъй като потребителите смятат, че са направили "голяма сделка". Много магазини успяват да привлекат повече потребители като организират специално или промоционално събитие, свързано със стоките, които предлагат. Това е от особено значение, когато има още много магазини, от които купувачите могат да се сдобият с продукта. Те обаче  ще изберат този, в който има намаление или събитие.

5. Карти с бонуси, награди и стимули

Някои магазини предлагат бонус карти за редовните си клиенти. Това най-често се случва в хранителните магазини. Идеята е, че колкото повече харчим, толкова повече бонуси получаваме. Много магазини за хранителни стоки работят в сътрудничество и с бензиностанция, в която да се получава отстъпка при закупуването на определени стоки. Някои ресторанти предлагат безплатна храна, ако се консумира при тях определен брой пъти. Тези трикове са насочени към това да накарат потребителите да се чувстват оценени, а и не винаги са нещо лошо. Например, ако всяка вечер пазаруваме от един и същи магазин, тези стимули ще са нещо хубаво. Просто купувачът трябва да е сигурен, че не прави допълнителни ненужни покупки, само за да получи определена отстъпка или възнаграждение.

От магазините се очаква да печелят и затова потребителят трябва да бъде нащрек за подобни маркетингови методи. Ако не искаме да се поддаваме на излишно харчене и стимули в магазина, е добре да си правим списък и да сравняваме цените в различните магазини, за да сме сигурни, че правим най-изгодната сделка, когато пазаруваме.

fallback
fallback