Как бизнеса да се възползва от споразуменията за свободна търговия

Интервю с Ноел Куин, директор на HSBC за Азиатско- тихоокеанския регион за телевизия Bloombreg

11.08.2014 | 13:07 Редактор: Георги Стоянов
Как бизнеса да се възползва от споразуменията за свободна търговия

Тук имаме два момента. Начинът, по който се приемат тези споразумения и реалността. Те се приемат с неразбиране. Когато хората чуят споразумение за свободна търговия, си казват, че е по-добре да не се занимават с него, че то е толкова сложно. Каква обаче е реалността?

Ноел Куин: Реалността е, че ако компаниите наистина решат да приложат тези споразумения и ги използват, те ще имат чувствителен ръст на износа си. Това, което открихме, е, че 86% от компаниите, които използват тези споразумения, отчитат нарастване на износа си, докато една четвърт отчитат много силен ръст.

А защо е това негативно отношение?

Ноел Куин: Едно от предизвикателствата е следното. Ние проведохме проучване в 8 страни в Азия, сред около 800 различни бизнеса. В тези 8 страни има подписани 50 споразумения за свободна търговия и всяко от тези споразумения може да съдържа до 500 страници правни текстове, изписани със ситен шрифт. Те са сложни, те се припокриват и бизнесите ги разбират трудно. Така че степента на прилагане или използване е едва 23%. Тя е много ниска.

Но как страните трябва да помогнат на бизнесите, за да могат те да се възползват от споразуменията за свободна търговия?

Ноел Куин: Едно от предизвикателствата, пред които хората са изправени, е че детайлите на споразуменията за свободна търговия не са добре комуникирани от правителствата, които са ги подписали.

Тази информацията, както и съветите на експертите не са свободно достъпни. Другият проблем е, че те са твърде много. И твърде много от тях са двустранни, между страна А и страна Б. Те не са регионални или глобални.

Форматът на Световната търговска организация например, е много полезен, защото покрива цялата планета. Установихме, че в страните от ASEAN, които имат подобно споразумение, 50% от бизнесите се възползват от него - все още не идеален процент, но чувствително по-добър от средния.

Ако става въпрос за двустранни споразумения, между две страни, степента на прилагане е средно едва 19%. 

Особено, когато се сблъскваме с проблеми с достъпа до информация. Кажете ни за Транс тихоокеанското партньорство. Преговорите все още се водят и до финализирането им има още доста работа. Ще промени ли това споразумение играта за износителите в Азия?

Ноел Куин: Вярвам, че това ще е така. А за пазари като Виетнам, споразумението ще е от изключително значение. Това е една от страните, които ще спечелят най-много от това конкретно споразумение.

Така че на практика предизвикателството сега е бизнесите да инвестират в адвокати, за да разберат тези споразумения и да могат да се възползват от тях.

Ноел Куин: Абсолютно. Бизнесите могат да се възползват. Основното послание е, ако използвате споразумение за свободна търговия, определено ще спечелите.

То има три основни предимства. Митата за износ са по-ниски, процесът на внос и износ е чувствително улеснен и опростен и трето, може да получите достъп до пазар, до който не сте имали достъп преди.

Така че има някои съвсем осезаеми предимства. Въпреки това сложността на тези споразумения е проблем. 44% от бизнесите не познават или не разбират споразуменията за свободна търговия, които са подписани.

И как помагате за решаването на този проблем? Имаме политическа воля, за да се осигури едно хармонизирано пространство за търговия между две страни или целия регион и бизнесите трябваше да спечелят от това. Защо не се получава?

Ноел Куин: В едно споразумение за свободна търговия са вложени много усилия, политически усилия. Не достатъчно усилия обаче се влагат в предоставянето на информация за сделката, както и в това бизнесите да бъдат улеснени да я приложат.

Определено това е едно от нещата, в които се опитваме да помогнем на клиентите си  - да разберат тънкостите, да разберат какво означава да се прави бизнес между два пазара, обвързани с подобно споразумение.

Така че това е едно от нещата, с които HSBC се опитва да помогне. Тук обаче има още много работа.

В светлината на последното ви проучване, посланието към правителствата, които са подписали тези споразумения, е ясно - не е достатъчно само да подпишат тези споразумения, но също така е необходимо да помогнат на бизнеса да ги разбере.