Предимствата на директното финансиране на малкия и среден бизнес в Англия

Работещите в бранша проучват възможността за обединение на европейско ниво

31.05.2014 | 10:00 Редактор: Мариета Иванова
Предимствата на директното финансиране на малкия и среден бизнес в Англия

Директното финансиране е светъл лъч в намирането на средства за малкия и среден бизнес в Англия.
Създателят и главен маркетинг директор на британския Funding Circle  Джеймс Мийкингс коментира пред Bloomberg Television перспективите пред този вид финансиране.

Гай Джонсън, Bloomberg: Регулациите при даването на заеми без намеса на финансови институции за малки и средни бизнеси имат плюсове и минуси. Минуси, защото се налага да бъдат положени усилия, но след като пазарът се развива бързо неминуемо ще има и плюсове.

Джеймс Мийкингс, съосновател и главен маркетинг директор Funding Circle: Ако се замислите с какво се занимава нашият финансов кооператив- той дава възможност на фирмите да вземат заеми директно, а не чрез финансови институции. Правителства и потребители като мен и теб могат да дават заеми директно. Това носи риск, а в свят, където има риск, има нужда от регулации. Индустрията в момента достигна размери от един милиард  паунда в Обединеното кралство. Въпреки че, размерът й е все още малък в сравнение с другите финансови индустрии, тя се е насочила към размер, при който потребителите ще се нуждаят от защита. Ние приветстваме подобни мерки, лобираме за регулации от 2-3 години. Както казахте има две страни-от една страна регулациите, ще ни причинят главоболия, но от друга страна са нещо, което трябва да направим.

Гай Джонсън, Bloomberg: Има мнения, че банките ги е страх от определени сектори на пазара, от които са се опарили в миналото, като например кредитните застраховки. Това предлага възможности за бизнеси като вашия. Говорихте за размера на индустрията сега, но ръстът е впечатляващ. Започнахте почти от нулата и бързо се разраснахте. Докъде може да стигнете?

Джеймс Мийкингс: Във всички индустрии е едно и също, без значение дали музикалната или индустрията за онлайн търговия. Нови компании идват и са необходими много години, за да се достигне определено ниво. Например, преди 15 години никой не беше чувал за Google. Погледнато от тази страна е лесно за банките да пренебрегват малки иновации. През миналата година за първи път проведохме разговори с банки, за да уточним как да работим заедно. Вярваме, че сме разработили начин за по-добра оценка на високорискови бизнеси и по-лесен начин за даване на заеми за такива бизнеси. Намерихме по-евтин и ефективен начин да го правим. Вярваме, че ако работим съвместно с банките в бъдеще ще можем да предлагаме още повече заеми за фирмите.

Гай Джонсън, Bloomberg: Как ще намалите търканията помежду си?

Джеймс Мийкингс: Ако се вгледаме в нашия бизнес модел, ние използваме интернет, за да дадем възможност на фирми да се регистрират там и да попълнят заявленията си. После използваме технологии, за да съберем данни от много различни места, така че в известен смисъл в основата си сме технологична компания. Това намалява доста търканията, защото 55% от регистрациите са направени във време, когато банките са затворени.  Все още ума ми не побира как търговци, каквито са банките, са отворени за такова кратко време. Има предизвикателства пред нас, но в основата си, ние създадохме по-добър продукт за бизнеса. Затова ръстът за последните три години беше 200% и се надяваме това да продължи.

Гай Джонсън, Bloomberg: Ако анализираме иновациите отвъд Атлантическия океан, пазарът в САЩ по-развит ли е, колко повече може да научите от там, какво ви харесва в иновациите?

Джеймс Мийкингс: Ние навлизаме в САЩ сега като използваме технологията си от Англия. Направихме го през октомври и бизнесът ни там е много подобен на това, което правим тук. 50 души участват в кръга ни там, а в Лондон те са 150. Бизнесът върви, защото нуждата на малките бизнеси от капитал, за да се развиват, и за да наемат  повече хора е налице. Банковият пазар е много различен и е по-малко концентриран, отколкото е в Англия, но скоростта и цената на финансирането е проблем за много бизнеси и в САЩ.

Гай Джонсън, Bloomberg: Какъв е потенциалът в еврозоната? Не са ли малките и средните бизнеси в Европа прекалено задлъжнели? Какви са възможностите там, можете ли да се развиете на този пазар?

Джеймс Мийкингс: Чудесен въпрос. Много компании в еврозоната се опитват да правят същото като нас. Проучваме този пазар, но има там предизвикателства от регулаторен характер. Регулациите в Англия са различни от тези в Италия  и Испания например.

Гай Джонсън, Bloomberg: Няма обединен пазар за вашия бизнес в Европа.

Джеймс Мийкингс: В момента не. Финансовите власти в Англия работят по въпроса, създадоха регулации за Англия и водят разговори с Брюксел. Различните европейски пазари обаче имат различно мнение за това как работи всичко това. Има определени пречки- например кредитните данни са различни. Все пак ние сме доста близо до нов банков бизнес модел. Ние сме като фондова борса за бизнес заеми в Лондон. В бъдеще на тази своебразна борса ще може да се търгува и с бизнеси в Европа.

Гай Джонсън, Bloomberg: Но все пак за вас е по-лесно да отворите офис в САЩ, вместо в Мадрид, например?
Джеймс Мийкингс: Не е задължително. По-скоро и двете са предизвикателства. Пазарът в Щатите обаче е огромен, с развито бизнес общество и има смисъл да развием бизнеса си първо там.
Гай Джонсън, Bloomberg: Звучи логично. С нас беше Джеймс Мийкингс от финансовия кооператив в Лондон .