Кризата в Украйна може да доведе до спад на цените по българските курорти

Работещите в туристическия сектор настояват за прозрачност, че внесените от тях данъци действително се насочват към бранша

24.05.2014 | 16:30 Редактор: Мариета Иванова
Кризата в Украйна може да доведе до спад на цените по българските курорти

Кризата в Украйна най-вероятно ще се отрази на летния сезон у нас. Доминиращите предположения са, че броят на летуващите от Украйна и Русия ще бъдат по-малко, но също така не е изключено в тази връзка да бъдат предложени по-атрактивни туристически пакети на по-ниски цени, коментира в интервю за Bulgaria On Air екскурзоводът Елена Денисиева. Тя подчерта, че работещите в туристическия сектор настояват за прозрачност при разпределянето на внесените от тях данъци и такси. По думите й това значително би допринесло за „изсветляването” на дейността в сектора.

Вижте какво мисли тя за нелоялната конкуренция в бранша и кои са най-посещаваните места от чуждестранните туристи от интервюто:

Г-жо Денисиева, как виждате летният сезон за 2014?

 Отчитайки политическата ситуация в Русия и Украйна, предполагам, че ще има спад в туристопотока от там. От друга страна, предполагам, че пак поради този факт, цените  в нашите курорти ще се понижат и това ще привлече  туристи от друг ценови диапазон.

България има богата и разнообразна история. Какъв дял заема културния и исторически туризъм от общия дял на туризма в страната?

За съжаление, сами се предлагаме най-вече като „курортна“ страна. Не разполагам с точни данни, но предполагам, че по зимните и летните ни курорти се разпределя около 80-90% от туристопотока. А той никак не е малък. За миналата година около 7 млн. туристи са посетили България. Хубавото е, че в последните  години на туристите в курортите се предлагат турове из страната за ден или два. И  тези от тях, които се „лишат“ от 1-2 дни плаж или ски остават приятно изненадани от природата и историята ни. Макар и малко, но в пролетно-есенния сезон все по-често има маршрутни и транзитни групи (преминаващи през България, на път за съседните ни страни).

Какви заявки имате за търсене на екскурзоводи с различни езици? От кои - най-много?

На първо място са англоговорящите колеги, следва ни от тези с романски езици, гръцки, руски.

Кои са най-популярните дестинации, към които туроператорите насочват чуждестранните туристи?

Зависи от сезона, националността на туристите, курорта, в който са отседнали. На маршрутните и транзитните групи се предлагат Русе, Велико Търново, Казанлък, Пловдив, София, Рилски манастир, Мелник.

Каква заетост предлагат работодателите на вашите членове - само за летните месеци или целогодишно?

Заетостта в туризма като цяло е сезонна, за нас важи същото. Освен това много от нас пътуват и като водачи на български групи в чужбина, а това се случва по време на националните празници.

Има ли интерес и към малките населени места и т.нар. селски туризъм от страна на чуждестранните туристи?

Да, в последните години определено има интерес.

Обръщат ли се и българи към услугите на екскурзовод или сами търсят информация? Какви са вашите наблюдения?

Както вече споменах, по време на националните празници много българи тръгват организирано зад граница. Всяка уважаваща себе си туроператорска фирма предлага услугите на професионални водачи. При групови пътувания работата на водача-ексурзовод е не само да подава обща информация за обектите по маршрута, но и да следи техническото изпълнение – транспорт, настаняване, изхранване, часове на мероприятията, контакт с местните екскурзоводи.

Членовете на Асоциацията на екскурзоводите в България, сред които сте и Вие, следва да спазват определен морален кодекс в работата си. Споделете малко повече как подобен кодекс повишава качеството на услугата?

В моралния кодекс са заложени основните изисквания и задължения на екскурзовода. Всеки, който е член на Асоциацията, е запознат с тях и щом е наш член, е длъжен да ги спазва. Въпрос на  лична съвест, гордост и чувство за общност е да се придържаме към тези изисквания. В нашата работа ние няма как да се оценяваме един друг, тъй като не пътуваме заедно, но се стремим чрез различни форми да поддържаме едно общо ниво на информираност – ежегодни лектории, инфотурове, неформални срещи, на които обменяме информация.

Какви качества са необходими, за да бъде един екскурзовод добър в работата си?

Обширни познания в най-различни сфери, организационни умения, комуникативност, приятен и спретнат външен вид, ясна дикция, отзивчивост, търпение, способност да се овладяват конфликти, дипломатичност, добра физическа кондиция. Много добро владеене на чуждия език, добро познаване на националните особености на гостите и т.н.

Всеки от нас се стреми винаги да е добре информиран за възможно повече неща, от най-различни сфери. Независимо от опита и рутината, преди поемане по даден маршрут винаги трябва да се „препрочете информацията“.

От полза е още, ако предварително имаме някаква обща първоначална информация за конкретните туристи – възраст, професия, интереси.   

Добрата подготовка е гаранция за добро представяне пред туристите, оттам следват добри отзиви към работодателя и оттам – повече заявки.

Има ли нелоялна конкуренция в сектора?

За съжаление – да. И от външни екскурзоводи, които пристигат с чуждите групи и водят целия маршрут по България и отделните градове, и от вътрешни, „непрофесионалисти“, които работят само за „бакшиш“.

Забелязва ли се тенденция на изсветляване на доходите в туризма?

Според мен да. Все повече звена по веригата изискват отчетен документ за работа. Още по-голямо „изсветляване“ ще има, ако работещите в туризма видим, че надлежно и чинно внесените данъци и такси отиват за нуждите на туристическия сектор. В екскурзоводския бранш биха се подобрили доходите и, съответно, биха се увеличили внесените от нас данъци, ако се узакони сертифицирането на професията. Така ще имаме по-постоянни, регулирани от двете страни размери на хонорарите.

Каква конкуренция имате в България от страна на чуждестранни екскурзоводи в последните години? Това проблем ли е?

Голям проблем е, разбира се. Същото се отнася и за групите, които ние водим в чужбина.От една страна – десетки колеги остават без ангажименти, съответно без доходи. От друга страна – туристите често получават изкривена или непълна информация, понякога тенденциозно поднесена с отрицателно или пренебрежително отношение. Прибирайки се в родината си, тези туристи разказват небивалици за страната, а това е най-лошата реклама.

Много по-пълноценна, любопитна и интересна е информацията, която може да поднесе местния екскурзовод. Все пак чиста вода се пие от извора.

Преди години наричаха екскурзоводите „малките дипломати на България“.  Действително, нашата мисия е да се опитаме да оставим приятелски чувства в душата на всеки чужденец, посетил страната ни. И той да поиска да дойде пак.