В период на криза сивият сектор в транспортния бизнес надминава 40% от общия обем превоз, заяви в Сутрешния блок на Bulgaria On Air председателят на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика Георги Минчев. Той уточни, че това важи за дела на фирмите, работещи по вътрешни превози. При международния транспорт този процент е много по-малък, тъй като там контролът се извършва не само от българската, но и от европейски администрации.
По думите на Минчев ключов проблем за транспортния сектор е неговата раздробеност и малък мащаб на голяма част от превозвачите. Той поясни, че значителна част от превозвачите работят с два- три камиона. Много често те нямат административен и друг капацитет да се извършват дейността, откъдето идват и останалите проблеми, коментира Минчев.
„Самият бранш е източник на нелоялна конкуренция. Проблемът с малките фирми е, че нямат административен и всякакъв друг капацитет и в опита си да оцеляват, отиват зад чертата на допустимото като компромис на собствения си интерес. Те са обект на завличания от нелоялни клиенти. При тях са чести грешките при оформяне на документация, нарушения на режими. Това мъти водата, но за съжаление в икономиката загубите се разпределят още по-желязно, отколкото печалбите“, коментира Мичев.
Той подчерта, че проблемите в сектора няма как да бъдат решени административно от държавата. По думите му това, което може да направи държавата, е да поддържа сериозна система по контрол и спазване на всички нормативни документи. Експертът подчерта, че новото ръководство на Автомобилна администрация, която отговаря за контрола в сектора, полага енергични усилия, в тази посока, но било необходимо време, за да станат видими резултатите.
Минчев коментира и проблемът с разрешителните с издаването на разрешителни за турските превозвачи и за българските, които минават през Турция. По думите му към момента проблемът е стабилизиран, но устойчиво решение може да бъде намерено само с изработването на нова нормативна база. Според Минчев обаче проблемът няма да намери решение, докато ситуацията в Сирия не се стабилизира. Кризата в Украйна в момента допълнително усложнява работата на експортно ориентираните компании.