Каква е логиката зад пазарната максима – „дойде ли май- всичко продай”

Много инвеститори смятат, че летните месеци е по-добре да стоят извън пазара

01.05.2014 | 14:23 Редактор: Мариета Иванова
Каква е логиката зад пазарната максима – „дойде ли май- всичко продай”

Не малко инвеститори споделят, че през летните месеци е по-добре да стоят извън пазара, тъй като търговията обикновено остава в тесни граници, а движенията на индексите са разнопосочни. В този смисъл през 50-години е измислена и поговорката от пазарните участници – „Дойде ли май- всичко продай”.

Адам Джонсън от Bloomberg търси доказателства за потвърждение на максимата. Поглеждайки в ретроспекция към  2009 година и средното изменение на S&P 500, той установява, че действително- „ако продадете своите акции на 1 май и ги купите обратно на 1 септември, бихте реализирали печалба от 1,8%”.

„През лятото търговията обикновено се движи в тесни граници, а ръстовете на пазара се наблюдават през четвъртото тримесечие. И ето че статистиката за последните 5 години потвърждава тази тенденция”, коментира Джонсън.

Някои експерти обаче имат малко по-различно мнение за тази "лятна ваканция" на пазарите. Според тях има и печеливши, и губещи. Затова е необходим и по-задълбочен анализ на данните през годините.

„Любопитното е, че за последните 25 години от 1989 насам, акциите на компаниите от сектор „здравеопазване” отчитат среден ръст от 3,2% през летните месеци. Това е групата с най-силно представяне. На другия полюс са суровините, които се понижават средно с 3% през лятото, както и потребителските стоки със спад от 1,8 на сто”, коментира анализаторът на Bloomberg.

В този смисъл не е нужно да продавате всичко, просто трябва да се фокусирате върху печелившите компании - а от 1989 досега това са здравеопазването и услугите, допълва още Джонсън.