fallback

Германците са лидери на китайския пазар за луксозни коли

В битката за клиенти на оценявания на 40 млрд. долара пазар обаче се включват и нови, по-малки производители.

21.11.2013 | 14:57

За китайските купувачи на автомобили синоним на лукса е „немски“. Audi, BMW и дъщерната на Daimler марка Mercedes Benz събират заедно повече от 70 на сто от оценявания на 40 милиарда долара пазар за скъпи автомобили в азиатската страна.

Сега обаче цяла плеяда от по-малки производители на луксозни автомобили взима Китай на прицела си. През миналата година Cadillac на американския концерн General Motors, Jaguar Land Rover на индийския концерн Tata Motors и междувременно преминалият в китайски ръце Volvo обявиха плановете си за изграждане на фабрики в Китай. Те искат да инвестират милиарди долари в страната. Така от 2015 г. натам на пазара ще се появят най-малко половин милион повече луксозни автомобили, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Клиентите са хора като Андрю Джън. 31-годишният продавач на електронни части от Шанхай кара от две години BMW X1 и обмисля дали да не премине към нов автомобил. На него му харесват превозни средства като Mercedes-Benz GLK 300. Но не би отказал и Range Rover от Jaguar Land Rover.

„Харесва ми пространството вътре, то е огромно", каза Джън. Понякога негов приятел му заема своето превозно средство и „когато го карам, се чувствам много добре". 

Битката за клиенти се подклажда от автошоуто в Гуанджоу, което започва в четвъртък. Там посетителите могат да видят луксозни модели като Range Rover LWB и 2014 Range Rover Evoque. Някога шведската Volvo Car представя своя S60L, а Toyota Motor ще направи световна премиера на хибрида CT 200h. GM представя Cadillac ATS, а дъщерното дружество на Nissan Motor – Infiniti, ще покаже седана Q50 2.0T.

Анализаторите изчисляват китайския пазар на луксозни автомобили през 2013 г. на около 1,4 милиона единици. До 2020 г. Китай би могъл да надмине САЩ в продажбите, когато се очаква по три милиона скъпи коли на година да намират нов купувач срещу 2,3 милиона в Съединените щати.

Въпреки че сред китайците германските луксозни марки са много популярни, лоялност към марката тук почти не съществува. Така дебютиращите ще имат добра възможност за наваксване. А някои клиенти купуват втора или дори трета кола.

Да се направи обаче прогноза за пазара не може да бъде лесно. Китай се превърна във важен пазар за германските луксозни производители. При BMW, дъщерната компания на Volkswagen - Audi, и Mercedes - Benz поне 15 на сто от продажбите се дължат на Китай. И трите концерна възнамеряват значително да разширят производствения си капацитет и пазарния си дял в страната.

Audi например бързо започна да обслужва пазара за малки луксозни автомобили. Компанията предлага в Китай Q3, а отскоро добавя и A3.

Клаус Паур, ръководител на отдел Automotive в изследователската компания Ipsos, твърди, че германските производители убеждават китайските клиенти преди всичко с високи технологии, комфорт и дизайн. Новите участници на пазара ще трябва да предлагат превозни средства със сходни характеристики. В допълнение те ще трябва бързо да наложат своите марки.

Проблематично за новодошлите ще бъде преди всичко спечелването на „много традиционни клиенти“, казва Марко Геритс, партньор в консултантската група Boston. Ако те предпочетат да купят по-добра кола, трите германски марки обикновено са първият избор. Рядко се избират коли от по-малките доставчици.

Nissan Infiniti е представен в Китай от около шест години. Отговарящият за страната директор Даниел Кирхърт вижда големи възможности за утвърждаване на марката на местно ниво. За разлика от развитите пазари, тук изискванията на клиентите за луксозни автомобили все още не са твърдо определени, казва той. Така изграждането и налагането на марката Infiniti е най-важната цел за концерна в следващите три до пет години, пояснява той.

Още новини за автомобилните производители вижте в материала на Bloomberg!

fallback
fallback