fallback

България може да получи 50% по-малко пари по "Транспорт" след 2014

Има сигнали, че Брюксел може да ни отпусне под 2.5 млрд. евро, съобщи пред Bulgaria On Air участник в преговорите.

18.10.2012 | 13:51

България може да получи наполовина по-малко пари по Оперативна програма "Транспорт" през следващия програмен период в сравнение с този, съобщи специално за електронното издание на Bulgaria On Air  Георги Минчев, управител на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика и участник в работната група по подготовката за проектите след 2014. "Учудвам се на управляващите, че се хвалят с успехите, а ситуацията е много тревожна. От Брюксел има сигнали, че можем да се надяване на под два милиарда и половина евро след 2014 спрямо близо четирите милиарда, които получихме този период".

Изглежда, че страната ще се наложи да се откаже от ключови проекти с оглед на очертаващото се орязано финансиране, твърди Минчев. До края на март работната група към транспортното министерство трябва да приключи със списъка с проектите; да бъде подписан от ресорния министър Ивайло Московски, а след разглеждане от Министерски съвет – да се внесе в Европейската комисия.

На този етап, според шефa на асоциацията, имало сигнали, че ще отпаднат два стратегически проекта не само за България, но и за региона – изграждането на железопътните линии Видин- София и Радомир – Гюешево. За отпадането на втория участък изказа опасения пред Bulgaria On Air и Маргарит Жипонов, директор на една от фирмите работили по проекта.

В Министерството на транспорта има готов план още от 2010, но до момента нямаме индикации, че ще бъде включен за финансиране с европейски пари. Участъкът (част от коридор VIII) е изключително важен за Балканите, защото свързва Италия с Черно море, уточнява Жипонов. По план строителството трябва да продължи четири години и половина и включва изграждане на 166 малки тунела и един с дължина 14 километра под Земенската планина. Освен това паралелно ще бъде изграден още един евакуационен тунел, четири аварийни станции, снабдени с постоянен приток на чист кислород, както и постоянен диспечерски център, който да следи за пожар в тунела. По предварителни разчети за строежа на 72-километровия участък ще са необходими 800 милиона лева. "Моето усещане е, че и след 2014 трасето няма да се модернизира, докато съседните страни Албания и Македония вече строят", прогнозира Жипонов.

fallback
fallback