fallback

Близки до властта фирми печелят от зимното почистване, смята депутат

Договорите са търговска тайна – независимо, че изборът е направен по Закона за обществените поръчки, обясниха концесионери.

12.03.2012 | 15:35

„Договорите за зимно поддържане облагодетелстват фирми, близки до властта“, смята бившият заместник-министър на регионалното развитие Димчо Михалевски. Според червения депутат, сключените договори с фирмите трябва да се прекратят, да се обяви нов конкурс, а политиката на пътната агенция да бъде разследвана от Сметната палата и Държавната финансова инспекция. "Разследващите трябва да вземат предвид и още един факт – защо ценовите оферти в три съседни области драстично се различават. В Плевен е струвало 2586 лева на километър за един месец, в Ловеч - 780 лева, а в Габрово - 573 лева за километър.

Бюджетът на пътната агенция за 2012 за зимно чистене на пътищата е 52 милиона лева. За сравнение през 2009 парите са били 22 милиона. Според Михалевски конкурсните процедури са били проведени при липса на реална конкуренция. В 11 от областите е имало по една подадена оферта, в девет области – по 2, а в 5 области – по 3.  Сметката показала, че три компании са получили правото да поддържат 56% от пътищата. Това са „Трейс Холдинг“, „Холдинг Пътища“ и „Интегрирани пътни системи“.

Преди дни от пътната агенция заявиха, че ще изискват от фирмите да обявят договорите. От разпространената справка става ясно, че най-скъпо агенцията е плащала за чистенето на снега в областите Плевен – 2586 лева за километър и Монтана – 1515 лева за километър. Най-евтино е в Благоевград и Пазарджик – 540 лева. На държавната компания “Автомагистрали”, която чисти “Хемус” е давано средна цена от 3500 лева за километър, на “ПСТ Холдинг”, която поддържа магистралац “Люлин” - 3257 лева.

Договорите на фирмите за поддържане на пътищата, които сключват с пътната агенция, са строго охранявани от законодателството. Единствено депутатите могат да надникнат в написания документ, заяви за Bulgaria ON AIR Димчо Михалевски. Екипът ни се свърза с ръководителите на повечето концесионери в София, които отговориха, че договорите са търговска тайна – независимо, че са избирани по Закона за обществените поръчки. От Столична община също се аргументираха, че е корпоративна тайна. Оказва се, че и Михалевски е ударил на камък в желанието си да проучи ценовите оферти, докато не е използвал правомощията си на народен представител. Юристите на червения депутат заявили, че договорите може да се изискат само в съда.

Според шефа на пътната агенция Лазар Лазаров, фирмите дават единични цени за всяка дейност и се коригират с коефициент, в зависимост от метеорологичните условия. Концесионерите получават средства, дори когато е слънчево за това, че са в готовност. Когато вали сняг, получават пълната сума, която са заявили в договора, но пък трябва да почистят.

От агенцията са изпратили писмо до фирмите с покана за намаляване на договорените единични цени за текущ ремонт и зимно поддържане. Искането е обосновано от икономическата ситуация в страната и ограничения бюджетен ресурс. Лазаров очаква фирмите да направят предложенията си за намаляване на договорените единични цени за отделните видове дейности до 23 март.

Над 700 хиляди лева са събрани от глоби за непочистени пътища. Фирми в 10 области не само, че няма да получат пари за почистването, а ще трябва и да внесат от собствения бюджет. Най-много ще трябва да плати русенска фирма – 165 хиляди лева. Пернишка е глобена с 50 хиляди, а държавната "Автомагистрали" ще се раздели с над 73 хиляди лева. Парите ще бъдат изразходвани за запълване на дупките със суха смес, а от април ще започнат същинските ремонти .

fallback
fallback