Скандалите за "Струма" – заради безплатни материали?

Строителят на Лот 1 прекроил трасето, за да разкопае един хълм и да спести разходи, твърдят археолози. Това са безпочвени обвинения, контрират от "Главболгарстрой".

23.01.2012 | 16:25
Скандалите за

(Обновена в 20:05)

Загадъчна промяна в трасето на магистрала "Струма" е в основата на сегашните проблеми между строители и археолози, научи Bulgaria On Air. Проектът за Лот 1 е бил променен след приключване на търга за изпълнител и изготвянето на задължителния доклад за въздействие върху околната среда (ОВОС). Именно заради тази неоповестена корекция строежът преминава през райони на археологически разкопки. Според учени промяната е направена в полза на строителя, който при новото трасе ще може да разкопае един хълм и да използва получените при това инертни материали. Обикновено за добив на чакъл, пясък и прочие се издава концесия от държавата, или пък строителят е принуден да ги купува от други доставчици. В случая със "Струма" той ще ги получи напълно безплатно и без конкурс. Изпълнител на Лот 1 е консорциум между "Главболгарстрой – Инфраструктурно строителство" (ГБС), "Пътстрой" и италианската компания Impresa.

Трасето, по което сега се строи, е различно от онова, за което е изготвен ОВОС и което е било предварително обхождано от археолозите, категорична е Анета Бакъмска от Пернишкия археологически музей. В оригиналния план пътят е трябвало да минава единствено през проучвания от нея и колегите й обект между селата Дрен и Делян. След корекцията обаче трасето преминава през още два археологически обекта, разработвани от учени от Кюстендилския музей. Тъкмо те спъват строителните работи, а не пернишкият обект, около който се вдигна толкова шум с посещението на премиера Борисов, категорична е Бакъмска.

"Променено е трасето при Дяково, за да мине през върха на един хълм – така строителят ще има кариера за инертни материали, без да има концесия", твърди Анета Бакъмска. "Без инертни материали те не могат да започнат строителството, или по-точно могат, но трябва да си ги купуват от друго място". Според нея корекцията е южно от язовир Дяково, около 321 километър.

В района има два археологически обекта, проучвани от кюстендилски екип начело с асистент Румен Спасов. Археолозите вече са открили многослойно селище с площ от около 30 декара. Предварителните проучвателни дейности са започнали след дарение от „Главболгарстрой“. Последният обект е могилен некропол, който се не може да се проучи за един месец. Според Бакъмска става дума за изключителна находка. "Като са минали машините, просто са прерязали сградите. Това късна античност, има и Рим, има и по-ранни периоди, културният пласт е дебел. Нуждае се от едно огромно проучване".

Директорът на кюстендилския музей Валентин Дебочички призна, че наистина е планирано от хълма да се извлича инертен материал в хода на строителството. „Не е наша работа да се занимаваме как е регламентирано използването на тази скална маса“, заяви Дебочички. Директорът смята, че разкритите археологически структури няма да наложат промяна на трасето.

"Изказването на г-жа Бакъмска показва пълно непознаване на нормативната база и тръжната процедура, свързани с изграждането на Лот 1 от автомагистрала "Струма". Нещо повече  - поставя ни в абсурдната ситуация да се оправдаваме, че ги спазваме", се казва в писмено становище на "Главболгарстрой", изпратено до Bulgaria On Air. "Трасето, което изграждаме в момента, е трасето, за което е обявена тръжната процедура преди близо година и е издадено разрешение за строеж. Няма никаква промяна, нито би могло да има такава. Документите... може да се намерят на сайта на Агенция „Пътна инфраструктура“ и при желание пернишкият музей и всеки граждаданин може да запознае с тях". От компанията припомнят, че проектът се финансира по Оперативна програма „Транспорт” и подлежи на постоянен строг контрол от европейските институции. "В тръжната документация изрично е казано, че материалът от изкопните работи е годен да бъде използван за насип. Това не е тайна за никого от строителния бранш и е база за изготвяне на ценовите предложения - както на нашата компания така и на колегите, които взеха участие в търга", пишат още от "Главболгарстрой". От компанията уверяват, правят всичко възможно, за да подпомогнат работата на археолозите, въпреки че разкритите находки ще затруднят изпълнението на първоначалния график.

Сега действащият Закон за подземните богатства в България окачествява като такива строителните и скалнооблицовъчните материали. Те са изключителна държавна собственост (чл. 3) и добивът им се извършва единствено чрез концесия, предоставяна от Министерски съвет по предложение на икономическия министър. Законът не допуска възможност разрешение за добива им да се дава чрез "тръжна документация". Bulgaria On Air потърси за коментар Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. От ведомството ни отвърнаха, че не могат да отговорят в толкова кратък срок, и поискаха запитване в писмена форма.  От "Главболгарстрой" коментираха, че в случая не се касае за добивни дейности, а за изкопни работи по директното трасе на АМ "Струма" в съответствие с утвърдения инвестиционен проект.

Не е ясно също легитимно ли е строителството на магистрала по трасе, различно от онова, за което е издаден ОВОС. От Агенция "Пътна инфраструктура" коментираха, че какватото е имало да се каже, е било казано при посещението на премиера на строителния обект през януари. В законодателството никъде не е регламентирано фирмата да е собственик на кариерно стопанство, за да участва в инфраструктурно строителство, коментира Андриана Георгиева от браншовата камара "Пътища". Необходимо е единствено да има документ за произход и за съответствие.

Строителството на "Струма" в участъка от Долна Диканя до Дупница започна през октомври 2011. Стойността на проекта е близо 59 млн. лева без ДДС, по-голямата част от които ще се покрият по европейската Оперативна програма "Транспорт". По първоначален план Лот 1 трябва да бъде завършен през пролетта на 2013 година. 

 


ПЕРНИШКИТЕ АРХЕОЛОЗИ ОЩЕ НЯМАТ ДОГОВОР

Административни и бюрократични спънки бавят новия договор за проучване на археологическия обект между Дрен и Делян, който се прочу покрай визитата на Бойко Борисов. Проучването на специалистите от Археологическия музей в Перник се финансира от Агенция „Пътна инфраструктура“, като договорът за това трябваше да бъде сключен до края на януари. Директорът на музея Емилия Велинова обаче призна, че това няма да се случи. Дали археолозите ще приключат работата си в срок и ще освободят терена за строителството на магистралата, зависи именно от този договор.