fallback

Борисов е поставил пред Меркел въпроса за 5 % съфинансиране на европроектите

Изпълнили сме квотите за производство на зелена енергия към 2020 г.

18.01.2012 | 08:02

(Обновена към 17:30 ч.)

България ще търси подкрепа от Германия за това страната ни да има по-малък размер на съфинансиране по оперативните програми на Европейския съюз. Темата ще е основен акцент в днешните разговори между премиера Бойко Борисов и канцлера на германия Ангела Меркел в Берлин.

Според премиера страната ни е от трите най-дисциплинирани държави в Европа и заслужава за нея да бъде направено изключение, както е направено за недисциплинираните държави. Той настоява съфинансирането на европроектите да бъде в размер на 5% процента, а не 20%, както е сега. Председателят на ЕК Жозе Барозу вече изрази съгласието си за въвеждането на такава практика. Експертите на Бойко Борисов са пресметнали, че подобна мярка би освободила около 600-700 млн. лева от държавния бюджет, които могат да бъдат пренасочени за образование или иновации.

България ще помага с пари на закъсалите от финансовата криза държави в Еврозоната,  но само ако правителствата им направят пенсиите и заплатите там по-малки от българските,  заяви още премиерът малко след пристигането си в Берлин.

Премиерът е поставил пред германския канцлер Ангела Меркел въпроса за 5% съфинансиране на европроектите, предаде агенция "Фокус". Борисов е настоял за по-голяма гъвкавост при проектите, които се осъществяват с европейски пари по отношение на финансирането и съфинансирането. От своя страна Меркел заявила, че при обсъждането на темата трябва да се вземе мнението на Европейската комисия.

На срещата между Бойко Борисов и Ангела Меркел са били обсъждани още присъединяването на България към Шенгенското пространство, икономическите връзки и контакти между двете страни и други.

Борисов и Меркел са обсъдили и въпроса със заема на БДЖ към германската банка за развитие KFW. Договорено е България да изплаща по 1 млн. евро месечно по дълга за закупените през 2005 г. мотриси. Председателят на Борда на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров коментира за Bulgaria ON AIR, че вече са платили 1 млн. евро по заема.

В момента железниците плащат само лихвите по кредита. Дружеството ще се опита да започне погасяването на главницата със собствени средства, но те ще бъдат недостатъчни. Планирано е през 2012 БДЖ да плати 10 милиона евро собствени средства. Вчера стана ясно, че се обсъжда възможност да даден дъщерното дружество БДЖ "Товарни превози" на германските железници. Германците обаче не е приели предложението за замяна на дълг срещу собственост.

На разговора за заема на БДЖ е присъствал и транспортният министър Ивайло Московски, който е подчертал, че компанията много разчита на приходите от бъдещата приватизация на товарните превози. Голяма част от тях ще отидат за погасяване на дълга. Освен това се очаква скорошно решение за предвидения кредит от Световна банка, който също ще бъде използван за оздравяване на дружеството. Очаква се финансовата институция да отпусне 600 млн. лв. заем за стабилизиране на железопътния сектор в България.Договорът за кредит с германската държавна банка за развитие KFW Bank Grup за купуването на 25 електрически мотрисни влакове „Дезиро” беше подписан на 11.06. 2005 г. и е на обща стойност 143.120 млн. евро.  От тях 85% или 123.400 млн. евро са с падеж 30.12.2017 г. , а останалите 15% от кредита (19.7 млн. евро) са с падеж  30.12.2013 г. На 30.06 2008 г. По данни на транспортното министерство, до този момент БДЖ са платили 31 112 млн. евро главница по заемите за мотрисите и 17 795 млн. евро лихви. Общите просрочени задължения на БДЖ са в размер на 35 614 млн. евро.

Борисов се срещна и с Източния комитет на германската икономика, където заяви, че сме изпълнили квотите за производство на зелена енергия към 2020 г. Комитетът от своя страна отбеляза, че страната ни се намира в сложна ситуация, заради кризата в Гърция. Борисов получи уверения, че Източният комитет ще помага за създаване на благоприятен инвестиционен климат.

fallback
fallback