Съдбата на петролопровода Бургас-Александруполис ще е ясна след Нова година, заяви за телевизия Bulgaria ON AIR министърът на околната среда и водите Караджова.
Положителната оценка на Министерството на околната среда и водите за екодоклада при изграждането на петролопровода Бургас-Александруполис не дава зелена светлина на проекта. Министър Караджова обясни, че тази оценка отразява само качеството да доклада, т.е. че е изчерпателен и няма да бъде върнат от експертния съвет към екоминистерството. Крайното решение няма да зависи само от констатацията в ОВОС.
"Оттук нататък в зависимост от общественото обсъждане, мненията на учени, експерти, специалисти какво консенсусно решение ще вземат и ще предложат от това зависи дали проекта ще бъде одобрен или не," коментира Нона Караджова.
Месец и половина ще тече общественото обсъждане. Още 45 дни след това ще се обобщават резултатите. Така съдбата на замразения вече трета година проект ще е ясна най-рано през февруари. Политическите сили все още поддържат позициите си отпреди време.
Представителите на десницата са против петролопровода. Водещият им мотив са ниските приходи за държавата - 30 млн. евро годишно. Също така, според тяхна оценка проектът е опасен за екологията в региона.
"Тази връзка винаги е шлангова, при което са неизбежни малки разливи на петрол, но при буря разливът може да бъде много по-голям – коментира Иван Иванов от Синята коалиция. - Ще има тежки последствия за Бургаския залив и цялото ни Южно Черноморие."
Бившият енергиен министър Петър Димитров продължава да настоява, че проектът е в полза на родната икономика и че при замразените енергийни проекти с руско участие няма как да очакваме отпадане на посредниците при доставките на природен газ от Газпром.
"Дали е изгоден зависи от българския бизнес – категоричен е Петър Димитров.- Ако оставим транспортирането на гръцки фирми - няма да е, защо в Черно море да оставим гръцки компании вместо наши да стигнат дори до Александруполис."
В момента освен екооценката за петролопровода, тече и оценка за зоните НАТУРА 2000, в които попада и транспортирането на петрола. И двата доклада ще бъдат обсъдени и с екоексперти. Изграждането на петролопровода няма да се финансира от държавата, а от инвеститорите в проекта - руските Транснефт, Роснефт и Газпром.
05:45