Рейтинговите агенции повишават оценки срещу заплащане

Големите агенции оказват сериозно влияние върху икономиките на страните само с „едно движение на химикалката“

23.08.2011 | 16:57 Редактор: Мариета Иванова
Рейтинговите агенции повишават оценки срещу заплащане


Международните рейтингови агенции получават пари от банки и компании за по- високи оценки, заяви Уилям Харингтън, бивш анализатор на агенция Moody’s. Според него големите агенции имат възможност да оказват сериозно влияние върху икономиките на страните само с „едно движение на химикалката“, а висшият мениджмънт често се намесва в процеса на анализ, изготвян от експертите. „Конфликтът на интереси възниква на всички корпоративни нива – от нисшия анализатор до генералния директор,“ отбелязва Харингтън, цитиран от Guardian.
Бившият ръководен кадър на рейтинговата агенция потвърди, че практиката на „сплашване и тормоз“ на експертите с цел получаване на необходимата оценка е широко разпространена в Moody’s.  През 2008 г. компанията се оказа в епицентъра на скандала, свързан с рейтингите на сложни финансови продукти, базирани на ипотечни кредити, но без реално покритие, припомня електронното издание на Ведомости.
Коментирайки инициативата на Комисията по ценни книжа и фондови борси за въвеждане на ново законодателство за рейтинговите агенции, Харингтън заяви, че се съмнява да бъде постигнат реален ефект.
От Moody’s не коментираха изявленията на бившия член на висшия си мениджмънт, пенсиониран преди година със стаж над 11 години в агенцията за оценка на финансово състояние.