Зелените пътни коридори свалят цените и вредата в логистиката

Новите зелени коридори ще разтоварят евромагистралите и ще решат транспортни проблеми.

13.06.2011 | 17:31 Редактор: Доника Ризова
Зелените пътни коридори свалят цените и вредата в логистиката

Създаването на зелени коридори е една от основните теми, дискутирана на международната конференция "Интермодален транспорт и логистика на Балканите", открита днес от заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Първан Русинов.
Паневропейските  зелените коридори трябва  значително да намалят цените и вредното въздействие на превоза на стоки върху човека и природата, като ограничат използването на тежкотоварния  автомобилен транспорт до 300 км и намалят  потреблението на дизелово гориво.
Пред прага сме на нова технологична революция в начина на правенето на транспорт и в логистиката като цяло,” заяви пред Bulgaria on air председателят на Асоциация на Българските железопътни превозвачи Симеон Ананиев. Той уточни, че това включва поредица от нормативни документи, които „очертават рамката на бъдещия, екологичен, неенергоемък  транспорт, насочен към хората и към задоволяването на бизнеса”.
Цели 17 години след определянето им на Втората общоевропейска конференция на министрите на транспорта на о. Крит,  приоритетни направления, като IV и VIII коридори, у нас все още са само проект. За това време в Централна Европа всички коридори не само са  изградени, но вече усилено се трансформират в зелени.
Европейската комисия иска до 30 години Европейският съюз да стане независим от всички изкопаеми енергоизточници, като в същото време ограничи и използването на атомната енергия. До 2015 година  40% от товарите да се прехвърлят от автомобилния на железопътния и водния транспорт, а превозите кораб-влак-кораб да станат приоритетни.
В същото време Европейската транспортна политика ще блокира развитието на автомобилния транспорт чрез поставянето на лимит на превозите с камиони до 300 км. Същото се отнася и за пътническия автотранспорт. В градовете и всички селища в радиус до 50 км около тях пътуванията ще се извършват само с екологични трамваи и електрически влакове.
По отношение на възможността българският бизнес да успее да се включи активно в този процес, Симеон Ананиев подчерта, че е важно да се направи разлика между това „какво ни е необходимо, а не какви пари да осигурим.
Новите зелени коридори ще разтоварят евромагистралите и ще решат транспортни проблеми като замърсяването на околната среда, големите разходи за течни горива, задръстванията и  престоите по границите.
По време на двудневния форум "Интермодален транспорт и логистика на Балканите" ще бъдат обсъждани идеи и действия за развитие на ефективна инфраструктура, базирана на управление на комбиниран транспорт.