"Един анализ на ценовата структура може да доведе до един такъв извод, че "да" има монополно положение на "Лукойл" на пазара на горива в България, но той е структурно определен от самото производство." Това коментира енергийният експерт Йордан Янков в Денят ON AIR по повод твърденията на КЗК, че има картел при горивата.
Нямаме много големи алтернативи за внос на горива - освен от Румъния и Гърция, където и тези канали са с някакви лимити, посочи Янков. По думите му от друга страна нашият пазар не е толкова голям, за да бъде интересен за конкурентни играчи, които да влязат в конкуренция с "Лукойл".
"Оттук нататък каква е логиката на една голяма световна петролна компания като OMV или Shell. Защо те да влагат доста сериозни средства за разработване на петролни бази на инфраструктура, на дистрибуция и допълнителни количества горива за един нишов пазар. Нямаме големи обороти. От тяхна гледна точка, бих предприел една такава стратегия да следвам големия локален играч, а именно "Лукойл", обясни Янков и добави, че един картел е много трудно доказуем.
Разликата в цената на някои бензиностанции, която понякога достига и 20 стотинки, може да бъде преписани, както на производствени разходи, така и на марш на едро, посочи още енергийният експерт.
Извършват се големи манипулации, ангажирани с много отговорни държавни институции. Това твърди от своя страна енергийният експерт Васил Филипов. По думите му липсва контрол на държавата и това е големият проблем.
Филипов твърди, че не се контролира какво се внася и какво се изнася, а акцизът се краде и не се внася в държавата, която е устойчиво ограбвана.
Според него монополизмът не е само при горивата и трябва да се създадат закони, които да го контролират.
От друга страна, Янков посочи, че огромната ни зависимост от Русия, която достига 80% при горивата, води до едно огромно източване на БВП на България. Страната ни има ресурс да замени този внос, подчерта той.