fallback

Каква е причината за двойките на учениците и двойките на образованието

"Образователната система трябва да помага на ученика, а не да му казва какво да прави", каза пред Bulgaria ON AIR Явор Ганчев- член на Националната мрежа на родителите

06.06.2016 | 21:01

"Централният проблем в образователната система е, че никой не пита ученика. Затова са толкова ниски резултатите", каза Явор Ганчев- член на родителска мрежа. В предаването Денят ON AIR гостът посочи, че системата е монополен доставчик на образователна услуга и сама мери постиженията си с тези двойки.

По неговите думи  истинска реформа би поставила учещия в центъра на образователната структура. "В ядрото на образователната система продължава да бъде учебното съдържание. Всичко се върти около него и около организацията на това как най-добре всички да учат едно и също нещо, по едно и също време, на една и съща възраст". На практика  министърът на образованието е законодател в образователната система, споделя родителят.

 Мнението на родителите от националната мрежа е, че стандартите би следвало да се изработват от тези, които работят образование- учителите, заедно с учениците в процеса на работа, а държавата дава само насоки. "Министърът трябва да е последният, който да върши работата на учителите", категоричен е гостът.

По думите му става ясно, че човекът, който трябва да взима важните решения в образованието е този, който учи. Това е триъгълникът ученик-учител-родител, сегашната система е пирамидална, чийто връх взима всички решения. Структура, наследена от ХIXв. която е напълно дисфункционална в днешно време и заради това не само много двойки по математика, заради това е и драматично лошият резултат на цялата система. Тя не може да даде съвременни резултати с инструменти от XIXв. 

Относно шестобалната система на оценяване, Ганчев посочи, че е проблематична и това е един от симптомите й.  "Ако ние променим системата на оценяване, но не променим факта, че учебното съдържание е в центъра на образователната система, както и да променим системата, ние ще получим същия лош резултат." Това е негативна система на оценяване, защото тя на практика наказва учещите за техните провали в ученето. Трябва да се смени със система за отчитане на напредъка на ученика. Ганчев е категоричен, че всеки трябва да има право да организира ученето си, а не министърът да му казва, според неясно какви критерии. Според члена на родителската система, решение на проблема е отговорността да бъде там, където се носят последствията. 

 

fallback
Още от Денят ON AIR
fallback