Денят ON AIR

Всеки делник от 19:15 часа
още

Каква е причината за двойките на учениците и двойките на образованието

"Образователната система трябва да помага на ученика, а не да му казва какво да прави", каза пред Bulgaria ON AIR Явор Ганчев- член на Националната мрежа на родителите

06.06.2016 | 21:01
Каква е причината за двойките на учениците и двойките на образованието
Каква е причината за двойките на учениците и двойките на образованието

"Централният проблем в образователната система е, че никой не пита ученика. Затова са толкова ниски резултатите", каза Явор Ганчев- член на родителска мрежа. В предаването Денят ON AIR гостът посочи, че системата е монополен доставчик на образователна услуга и сама мери постиженията си с тези двойки.

По неговите думи  истинска реформа би поставила учещия в центъра на образователната структура. "В ядрото на образователната система продължава да бъде учебното съдържание. Всичко се върти около него и около организацията на това как най-добре всички да учат едно и също нещо, по едно и също време, на една и съща възраст". На практика  министърът на образованието е законодател в образователната система, споделя родителят.

 Мнението на родителите от националната мрежа е, че стандартите би следвало да се изработват от тези, които работят образование- учителите, заедно с учениците в процеса на работа, а държавата дава само насоки. "Министърът трябва да е последният, който да върши работата на учителите", категоричен е гостът.

По думите му става ясно, че човекът, който трябва да взима важните решения в образованието е този, който учи. Това е триъгълникът ученик-учител-родител, сегашната система е пирамидална, чийто връх взима всички решения. Структура, наследена от ХIXв. която е напълно дисфункционална в днешно време и заради това не само много двойки по математика, заради това е и драматично лошият резултат на цялата система. Тя не може да даде съвременни резултати с инструменти от XIXв. 

Относно шестобалната система на оценяване, Ганчев посочи, че е проблематична и това е един от симптомите й.  "Ако ние променим системата на оценяване, но не променим факта, че учебното съдържание е в центъра на образователната система, както и да променим системата, ние ще получим същия лош резултат." Това е негативна система на оценяване, защото тя на практика наказва учещите за техните провали в ученето. Трябва да се смени със система за отчитане на напредъка на ученика. Ганчев е категоричен, че всеки трябва да има право да организира ученето си, а не министърът да му казва, според неясно какви критерии. Според члена на родителската система, решение на проблема е отговорността да бъде там, където се носят последствията. 

 


1
0 rate up comment rate down comment 0
desita
преди 8 години
Айде сега се започва с експертните коментари. Много Ви моля спрете да търсите вината за провала си като родители в системата, в политиката и в дъждовното време. Да, има проблеми в системата, но да се питат учениците какво биха благоволили да учат не е централния проблем. От къде могат да знаят децата, какво биха искали да учат. Освен това става дума за общо образование до 7ми клас. Това , което се предлага като учебен материал до 7ми клас е абсолютния минимум, който в 21 век всеки би трябвало да знае или поне да е чувал. Просто учебния материал често не е съобразен с възрастта на учениците. Не може да очакваме от дете на 12 години, първо да вземе решение в кое училище би искало да продължи да учи след 7ми клас и после да се справи с учебен материал за 14 годишни в рамките на 60 минути. Системата е остаряла, защото е измислена, когато децата са тръгвали на училище на 8 годишна възраст, така че в 7ми клас са били на 14 години. Научно доказано е, че на 14 годишна възраст децата достигат матиматическа зрялост, т.е. започват да мислят логически. То не бяха реформи в образованието, то не бе смяна на учебен материал. Направо не знам как издържат учителите. На всичко отгоре се появява някой родител-философ, който излиза с идеята да питаме детенцето му, какво точно му харесва да учи. Господа, вие имате право на избор, децата ви да учат или изобщо да не учат. Също така сами избирате училището, в което бихте искали детето ви да учи. Сигнализирай за неуместен коментар