fallback

Гергин Борисов: ЦГМ управлява градския транспорт с катастрофални резултати

Електромобилът ще върви към услуга, а не към собственост, добави Илия Левков в Денят ON AIR

01.04.2016 | 20:21 Автор: Ирина Георгиева

Вижда се неспособност да се мисли за градския транспорт и нежелание да се инвестира в него. Това коментира Гергин Борисов от "Спаси София" в Денят ON AIR по повод предложението за повишение на цената на билета за градския транспорт.

Според него основният проблем с повишението е, че хората, които го предлагат, не са направили нищо, за да го заслужат. По думите му Центърът за градска мобилност (ЦГМ) от години управлява градския транспорт с катастрофални резултати. 

Борисов даде следния пример: "В началото на 90-те години в центъра на София имаше около 400 трамвая, а в момента има 270. Автобусите и тролейбусите непрекъснато намаляват като бройка, а в същото време ни се показва 7 пъти едни и същи автобуси и ни се казва: "вижте колко много купуваме" ..."

През 2016 г. Центърът за градска мобилност е планирал 70 хил. лева инвестиции в цялата система, отбеляза Борисов и добави, че причината не е в липсата на пари, при положение, че бюджетът им се измерва в милиони.

"Има нежелание, защото фокусът в Центъра за градска мобилност на приоритетите е в паркирането", допълни той.

В България имаме един системен проблем - ако мислим на парче, и 5 лева да направим билетчето няма как да решим проблема, коментира председателят на Индустриалния клъстър Електромобили (ИКЕМ) Илия Левков.

"Например в столицата на Естония са решили да закупят първо 600 електромобила преди 4 години срещу въглеродни емисии за общинската и за държавната администрация. Няколко месеца по-късно решават да направят експеримент - да направят публичния транспорт безплатен. Това означава следното: "Ние ви предлагаме една добра транспортна услуга, вие можете да я използвате безплатно, но оставете просто автомобилите си - пушещи и бълващи фини прахови частици и по този начин центърът в столицата става достатъчно чист и проходим за транспортни средства, пешеходна зона и т.н", коментира Левков.

Защо да търсим да наказваме финансово и без това трудно свързващия бюджета си българин, когато има и друг нетрадиционен начин, системен подход, защото имаме метро, но имаме и дублиращ транспорт върху него, попита Левков.

"Въпреки че няколко години София усвоява пари за така наречения "Интегриран градски транспорт", то градският транспорт не е интегриран в София. Няма никаква координация между отделните звена", добави Борисов.

Метрополитен е изнесен като отделно дружество и неговата система за тарифиране е отделно - физически, софтуерно и по всякакъв начин от надземния транспорт, отбеляза Борисов. Според него Центърът за градска мобилност са толкова назад в познанията и в експертността си, че не са наясно, че съществуват начини да се работи за интегрирана система, която да позволява прекачвания.

Години подред София се проваля да въведе системата, която да позволи електронното таксуване, добави Борисов. По думите му системата ще струва няколко милиона лева.

"Поскъпването на единичния билет става след като си направил почасовото тарифиране, след като си направил електронната система, след като си интегрирал транспорта. В момента Центърът за градска мобилност тръгва отзад напред", смята Борисов.

"Ако всички коли с вътрешно горене бъдат изместени от електромобили ще се изправим пред същия проблем. Той е не, че колите са на гориво, а това, че са прекалено много", добави Борисов.

С тази политика за "поущряване на картите" - всички хора, които не си купуват карта - около 40% - просто ще слязат от градския транспорт и ще отидат с автомобили и таксита на работа, прогнозира още той.

Електромобилът ще върви към услуга, а не към собственост, добави Левков.

 

fallback
Още от Денят ON AIR
fallback