Денят ON AIR

Всеки делник от 19:15 часа
още

България: На пътя на коприната

В България ще се направи жп скоростна магистрала, която ще свърже Китай с Европа, коментираха Бранимир Ботев и Стамен Янков

22.02.2016 | 22:06 Редактор: Ирина Георгиева
Снимка: Архив

В България ще се направи жп скоростна магистрала, която ще свърже Китай с Европа. Това коментира бившият заместник-министър на туризма Бранимир Ботев в Денят ON AIR.

Още по темата

"Жп скоростната магистрала трябва да обвърже Китай, преминавайки през България по трасето Белград, Будапеща, Виена, Берлин. Защо Берлин? Защото Китай тихомълком пусна северния път на коприната, който честно казано икономически вече е факт, а исторически е съществувал само южния път на коприната и там вече се минава през Казахстан, Полша и се достига до Германия", обясни Ботев.

По думите му това е причината да има и толкова чести китайски делегации у нас. Той припомни, че на 24 ноември 2015г. премиерът Бойко Борисов беше в Китай и подписаха Меморандум за "нов път на коприната". Той беше подписан от още 15 страни.

След това на 25 януари 2016г. президентите на Китай Си Цзинпин и на Иран Хасан Рохани подписаха финансовата рамка на този проект.

Китайска делегация имаше и преди два дни у нас. От тяхната агенция за жп инфраструктура посетиха Варна и Бургас - точки, откъдето може да се влиза, евентуално, ако се прекоси Черно море от Грузия, поясни Ботев.

На 23 ноември премиерът Бойко Борисов и министърът на икономиката Божидар Лукарски бяха на инвестиционен форум в Шанхай, където България беше представена като добро инвестиционно място, добави Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции.

На 7 януари 2016г. направихме първа копка на фуражен завод в Добрич, коментира Янев. По думите му това е една от първите инвестиции, на база от форума в Шанхай.

Ботев съобщи, че на 21 януари има внесено официално искане от китайската страна, което може да се тълкува като инвестиционно намерение до министъра на икономиката и премиера за закупуване на цяла индустриална зона.

"Какъв е смисълът? Те искат да изградят собствена индустриална зона в България и на Балканите, а не да участват в зони, където има множество представени страни и техните фирми. На Стефан Стайков - изп. директор на Индустриални зони АД - е възложено да подготви много конкретен отговор, а в последствие ще има работна група, която трябва да подготви стиковането с китайско намерение", добави той.

Изключително важна е ролята на общините, на които ще се реализират подобни инвестиции, подчерта Ботев.