Имаше предложения, чрез които да се запази първоначалният замисъл за съдебна реформа. Това коментира депутатът от РБ и юрист Петър Славов в Денят ON AIR с Веселин Дремджиев. По думите му той самият е направил редакционно предложение, но не е било прието.
"Всъщност на основния текст, който те подкрепиха - текста на Комисия, който на практика възпроизвеждаше предложението на АБВ за разместване на квотите, всъщност редакционното предложение връщаше първоначалният текст на вносител. Бих казал коректният текст, за който се бяхме подписали повече от 180 народни представители, който беше гласуван на първо четене и който от ГЕРБ подкрепиха на Конституционна комисия, заедно с РБ. Опитах се по този начин да реализираме първоначалния замисъл и реформа, а не подменената. Разпределението щеше да бъде 13 на 12, а не както сега 14 на 11. Нямаше да я има тази доминация на Прокурорската квота на прокурори над съдийската. По този начин се поставя под сериозно съмнение независимостта на съда." - уточни Славов.
Славов обясни, че като личност отдавна се чувства в опозиция не само, защото стои на последния ред в НС, а и защото много негови проекти са отхвърлени.
"Изпълнявам критериите, затова кога един народен представител е в опозиция. Примерът, който дадох е, че често законопроекти и то важни, когато съм внасял са отхвърлени от мнозинството. Пресен пример от днес са едни предложения за промени в Закона за устройство на територията, които касаеха статута на паркоместата и сделките с тях. При положение, че успях да издействам включително и положително становище от МРРБ за тях, бяха подкрепени от Нотариалната Камара, Камарата на строителите и много неправителствени организации и най-интересното е, че бяха подкрепени от Правна Комисия, но бяха отхвърлени в Зала." - коментира Славов.
Юристът заяви, че 1 бройка при квотното разпределение е важна, защото е решаващо кои са административните ръководители, които се назначват от ВСС.
"Или иначе казано много почтени магистрати, ако бъдат потискани или изолирани и не ми се дава възможност и за кариерно развитие или знакови преписки им бъдат изземвани и давани на "удобни" магистрати, които да пишат "удобни" решения. Нали разбирате колко е демотивиращо това за съдебната система." - обясни Славов
На 9 се приеха много от първоначалните предложения, но имаше и "окастряния", подчерта реформаторът.
"Например отпадна задължителното тайно гласуване, което беше посочено като проблем. Прие се все пак да има доклад, който да бъде изслушван в НС от Прокуратурата по приложение на наказателната политика, макар и окастрен. Може би щях да го преглътна, ако по тази точка, защото е ключова. Най-важното ва тази реформа е да се гарантира независимостта на съда, оттам и от тази призма преминава цялата реформа: независим съд от политическо влияние и отчетна и ефективна прокуратура, а не обратното." - поясни юристът.
Славов е предложил много спешно да се свика Гражданският съвет - в момента всяка една от отделните партии се опитва да взима сама политически решения, които често се противоречат и няма единна позиция на РБ.
"Най-лошият сценарий и той би означавал една част от партиите в РБ да вземат една позиция, тоест за напускане на управлението, а другите да кажат ние оставаме по еди си какви причини. Това означава разрив." - поясни Славов.