На заседание на ЦИК стана ясно как се разходват медийни пакети от по 40 000 лв. - т.е. към кои медии какви суми се насочват за публикуване на агитационни материали за местния вот и за референдума. Интересно стана, когато от Комисията стигнаха до сайта "Хаштаг-БГ", за който отиват 140 000 лева. Това коментира главният редактор на Клуб "Z" Светлана Джамджиева в Денят ON AIR с Веселин Дремджиев.
"Това са бюджетни средства за предизборна кампания. Целта е кандидатите, които не разполагат с държавни средства също да разпространяват идеите си чрез медиите и повече хора да научат какво предлагат те. Такава е била идеята на законодателя, която е записана в Изборния кодекс. В Закона за референдумите е уточнено, че това важи и в кампания за допитване на народа." - поясни Джамджиева.
Държавата предоставя средства за медийни пакети, тоест не пряко пари, а такива, които ще бъдат изплатени на някоя медия в размер на 40 000 лева за партиите и коалициите, които нямат право на държавна субсидия по закон, обясни Джамджиева. По думите й от Клуб "Z" са забелязали, че от редица инициативни комитети са насочили пари към сайта "Хаштаг-БГ".
"Сайтът "Хаштаг-БГ" не е сред най-популярните медии у нас. Забелязахме обаче, че по-голямата част от агитаторите, независимо дали са "ЗА" или "ПРОТИВ" електронното гласуване, както и този сайт "Хаштаг-БГ" имат връзка с "Институт за модерна политика" на Борислав Цеков, бивш депутат на НДСВ, за последно - в листата на БСП за парламентарните избори. Те са раздали ваучери за над 140 000 лева." - обясни Джамджиева.
Едни лица могат да източват пари от държавата напълно законно, защото има пропуск на законодателя, отбеляза журналистката. По думите й това е неморално.
Местните избори и превъзходството на ДПС - коментар на Явор Алексиев
От резултатите от парламентарните избори през 2014г. се вижда, че когато се прескочи границата от 60% - 70% от действителните гласове има само една партия, която се счита за твърд и сигурен победител на местните избори и това е ДПС. Това показва проучване на Явор Алексиев от Клуб "Z".
"Изненадващото за нас беше, че когато говори за ДПС ние го правим за малките населени места, така че става дума едва ли не за селски кметове или места с малко на брой жители. Това, което се вижда от анализа ни е, че ако махнем населените места с население под 100 души население, тоест там, където няма да се проведат избори, БСП и ГЕРБ губят много по-голяма част от твърдия си електорат от населените места, за които се считат за фаворит." - поясни Алексиев.
Над 30% от населените места, в които БСП и ГЕРБ получават над половина от действителните гласове отпадат, защото в тях живеят под 150 човека, докато за ДПС загубите са едва 12%, добави Алексиев.
Чуйте целият коментар в следващото видео: