Промените в Закона за защита конкуренцията, с които се регулират отношенията между търговските вериги и техните доставчици, трябва да бъдат внимателно изследвани за това какви разходи и какви ползи налага. Това коментира Георги Стоев, управляващ съдружник в Industry Watch в предаването Денят Он Ер. По думите му високи цени за производителите ще означава високи цени и за потребителите - за някои плюсове, а за други минуси.
"Промените трябва да бъдат внимателно изследвани, най-малкото защото това ще бъде вероятно използвано като прецедент за свръхрегулиране и в други индустрии, което със сигурност означава загуби в българската икономика и за българските производители в името, на които се прави всичко това.Моят съвет е към всички, които ще гласуват за него всъщност да попитат какви са ползите и какви са разходите, които налага това регулиране." - коментира експертът.
Ключовата дума е лобизъм и конкурентоспособност, защото ако има български конкурентоспособни фирми, те ще намерят място по-рафтовете, коментира Стоев.
"Тук основно се цели да се увеличи правомощията и властта на една държавна агенция, в случая на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Тя все още не е в обектива на медиите като най-неприятната агенция. Ето имаме агенцията за енергетика, други регулатори, НЗОК, които са много по-мразени от хората. С такива промени в закона сигурно и тя ще се превърне в мразена от българския потребител." - обясни Стоев.
"Последните изследвания в микроикономическата теория показват, че всичките традиционни индикатори за конкуренция - брой на фирмите, индекс на концентрация - всъщност в съвременния свят не вършат толкова добр работа. Всъщност напоследък мерим конкурентен натиск с брой на създавания и умирания на фирми, тоест шансът да бъдеш изместен от някой по-добър от теб е, а не дали е завзел големия пазар. Така че от тази гледна точка българската икономика поне в някои нейни индустрии е много динамична." - допълни Стоев.