Перспективите за по-широк конфликт в Близкия изток тласкат цената на петрола нагоре.
"Нещата изглеждат като упражнение от теорията на вероятностите. Възможни са най-различни изходи от тази ситуация. Спомняте си 2006 година, когато заради точно такова възникнало напрежение в Близкия изток, се получи увеличение на цената на петрола с близо 30%. В момента обаче не сме 2006 година. Много неща се промениха от тогава", коментира доц. Григор Сарийски от Института за икономически изследвания при БАН в студиото на "Денят ON AIR".
Днес ситуацията е различна - благодарение на "шистовата революция" в САЩ, страната се превърна в един от най-големите износители на газ и петрол, което донякъде стабилизира световния енергиен пазар.
Доцент Сарийски отбеляза, че въпреки опасността от ограничаване на доставките от Иран и евентуалното блокиране на Ормузкия проток, световният пазар има възможност да компенсира тези загуби.
Според него въпросът за поскъпването на петрола зависи най-вече от политическата воля на страните от ОПЕК и техните съюзници, както и от реакцията на пазара на тези събития. Макар цената на петрола да се повишава с около 3% дневно, тя все още е по-ниска в сравнение с миналата година.
"Много по-голяма е възможността за ограничено поскъпване на петрола, отколкото за обратното. Но шоковото поскъпване е малко вероятно", заяви доц. Сарийски пред Bulgaria ON AIR.
Едно от основните предизвикателства за Европа, според Сарийски, би било евентуалното блокиране на доставките на втечнен природен газ от Катар, който осигурява около 20% от световния пазар на този ресурс. Това би засегнало особено икономики като Испания и Италия, които разчитат на природния газ не само за отопление, но и за индустриални нужди.
Доцент Сарийски насочи вниманието и към вътрешните проблеми на България, като особено подчерта хроничните финансови проблеми на "Топлофикация София". С дългове в размер на 1,6 милиарда лева, дружеството се намира в изключително тежко състояние. Според него, проблемите на Топлофикация не са от вчера и представляват резултат от дългогодишно лошо управление и липса на инвестиции в инфраструктурата.
Гледайте целия разговор във видеото.