Бърза се, защото утре е петък, а ако погледнем календара - другата седмица Народното събрание излиза в регламентирана ваканция. Предполагам, че имат идея да бъде внесена конституционната реформа, преди парламентарната ваканция, за да може обсъждането да започне в началото на следващата парламентарна сесия през септември. Това заяви преподавателят по конституционно право доц. Наталия Киселова в студиото на "Денят ON AIR".
Тя коментира и предложението как да се назначава премиерът от президента: "Има различни модели в рамките на Европа. Там, където президентът е с повече възможности в републиката и има повече самостоятелни правомощия извън обекта на правителството, дават възможност да се избират между различни представители на висши длъжности, които да водят текущите дела на държавата и да не се вземат стратегически за държавата решения, докато няма парламент."
За първи път от 10 години прокурори и съдии излизат с обща позиция за конституционните промени.
"Зад тази обща позиция трябва да видим една заплаха, за която намекват колегите от двете съсловни организации на съдии и прокурори. Тя е дали няма по-далечен замисъл за извеждане на прокуратурата от съдебната власт и поради тази причина са си дали сметка, че е по-добре да си пазят гърба и да останат в рамките на съдебната власт, да участват заедно и да са конструктивни", допълни доц. Киселова в ефира на Bulgaria ON AIR.
Тя е на мнение, че проблемът с политизирането не е проблем само на последния състав на ВСС.
"Той може да бъде видян и назад в годините и тук вече въпросът е как да селектираме хора, които да са активни и да не се влияят от политическата конюнктура, както и да се гарантира по-справедливо правосъдие. За съжаление, част от хората, които бяха избирани през годините, имат явни връзки политици, не само тайни. В момента говорят за ВСС и прокурорски съвет", поясни преподавателят по конституционно право.
Според нея трябва да се разгледа как ще изглежда и автономията на прокурорите при упражняването на техните функции.
"Основната задача, която са си поставили, е да се види разликата във функциите на съда и прокуратурата, защото в последните години голяма част от прокурорите се опитаха да поставят знак за равенство, а пък функциите са им различни. Не можем да очакваме, че няколко човека ще напишат толкова добри норми, които всички да приемат, освен това има и доза политизиране - пример за това е ограничаването на мандатите на кметовете на общините", категорична е тя.
Доц. Киселова смята, че въпросът със служебните правителства трябва да се гледа в контекста на рационализирания парламентаризъм, а не като превишаване правомощията на президента.
"У нас Народното събрание не може да бъде разпуснато от правителството, а само след като няма 3 поредни пъти възможност да бъде формирано правителство, така че у нас заради това е прехвърлена тази отговорност на президента. Ако президентът стане чисто представителен орган, тогава правителството ще има повишени правомощия", коментира още тя.
Гледайте целия разговор във видеото.