"Преди избори и по време на избори всички говорят за приоритети. Аз се уморявам да слушам колко образованието е приоритет и какви реформи ще се правят и как културата е приоритет. В крайна сметка се оказва, че абсолютно нищо няма и се връщаме на изходна позиция", заяви прeподавателят в катедра "Културно-историческо наследство" на УниБИТ проф. Ваня Добрева в предаването "Денят ON AIR".
Според нея за образованието има един принцип. "Когато тръгнеш да правиш различни стъпки, да реформираш, да изменяш, трябва да стъпваш бавно."
"Това поне показват анализите на най-развитите държави. Поне един випуск трябва да е минал цял, за да можеш да оцениш действието на един законодателен акт, иначе започват кръпки и не е ясно какъв ще бъде резултатът", смята готът.
Пред Bulgaria ON AIR проф. Добрева заяви, че не са се решили проблемите с приемането на Закон за развитието предучилищното и училищно образование през 2016 година. "Седем години минаха, събираме се и проблемите, които отбелязвахме тогава, ги отбелязваме и сега", посочи тя.
"Когато правим един закон, трябва да видим кои са онези държави, които в момента преодоляха кризата благодарение на образованието си. Трябва да ни е ясна нашата собствена традиция, тръгвайки от Възраждането и преминавайки през 20-и век, за да можем да съчетаем най-добрите практики - онова, което е характерно за българската ситуация. Това не се случи", обясни преподавателят.
"Има една много грешна философия, която се наложи в последните 30 години в България - българското образование по начало от епохата на Възраждането има обществен характер. Самата общност събира пари, подпомага училището и така помагат на най-бедните общности да вървят напред. В момента играем някаква роля, че масовото образование трябва да върви по някаква степен", подчерта проф. Добрева.
"На това образование започват да му пречат езиковите училища, те са държавни и общински, там се учат талантливи деца. Като че ли започнахме да губим онова, което нашите предци са ни завещали. Децата ни нямат равен старт. Надявах се, че по време на Ковид пандемията ще решим някои проблеми, които бяхме отлагали. След като се въведе дистанционното обучение, държавата да се погрижи и във всяко училище да има безплатен достъп до интернет, да се осигурят безплатни лаптопи или най-малкото таблети за всички. Студентите учеха, но с телефоните си. Не всеки има възможността да притежава собствен лаптоп и компютър", изтъкна гостът.
"Образованието, за да бъде приоритет, трябва да бъде споделено обществено решение. Държавата трябва да създава правила, ред и включително начин, по който ще се обучават нашите деца - учебното съдържание", категорична е проф.Добрева.
Гледайте целия разговор във видеото.