Пътните експерти тръгват на проверки с георадар.
Винаги сме искали да има повече прозрачност, за да са наясно българските граждани за какво се харчат парите за ремонт на пътища. По тази причина изискахме информация от МРРБ по отношение на спецификацията, за да сравним за какво са похарчени колосалните 2,5 млрд. при ремонтирани не повече от 7-8 км пътища. Свързахме се с българска фирма, която има георадар. Г-н Шишков се появи, твърдейки, че за пръв път у нас влиза георадар, а обследванията ще се извършват от чуждестранна фирма. Това е измишльотина. Това заяви старши експертът от Института за пътна безопасност (ИПБ) Емил Марков в ефира на "Денят ON AIR".
По думите му с една такава машина не би могло да бъде определено дали един път е качествен, или не.
"Отново трябва да се вадят ядки и да се прави сериозен анализ на тези пътища. Нещата не са толкова прости, колкото се представят", отбеляза той.
Експертът Кирил Викторов поясни, че георадарът е уред, използван за помощна методика.
"В Западна Европа е практика да се използва. Всички техни пътища се обследват ежегодно и им се прави 3D модел. Проблемите се виждат чрез георадара - преди да бъде разрушен даден път, те вече имат план как да го ремонтират", каза той, като допълни, че от МРРБ никога не са се свързвали с него.
Емил Марков допусна непрозрачност на процедурите.
"В настоящия формат никой не може да разбере колко струва определено нещо и дали за определено задание друга фирма може да даде по-добра цена", коментира Марков.
В ефира на Bulgaria ON AIR стана ясно, че обследването с георадар струва десетки хиляди левове.
"Хората в България, които могат да извършат подобен тип задание, се броят на пръстите на ръцете. Процесът се извършва от инженери", уточни Викторов.
"Статистиката сочи за 20% увеличение на загиналите и ранените по пътищата. Възмущава ме, че се появяват хора по телевизията, които твърдят, че се харчат средства, а хората чакат ремонти по 20 години", обобщи Марков.
Гледайте целия разговор във видеото.