Същевременно ревизираните прогнози за 2014 г. предвиждат реален ръст на БВП от около 1,5 на сто на годишна база, което е по-песимистичен сценарий от предвидените по-рано 1,8 на сто.
Актуализираните макроикономически прогнози променят в негативна посока и оценката за номиналния размер на БВП за 2014 г. с над 2,4 млрд. лв.
Проектът за актуализация на бюджета предвижда дефицитът да се финансира с нов дълг от порядъка на до 4.5 млрд. лв.
Коментар по новите финансови данни на Георги Стоев от Industry Watch в Денят он ер с Ивайло Лаков на 27 септември 2014.
Най-важното е как в края на мотивите към изменението на закона, не в началото, се казва, че следва да се направи средносрочна стратегия за консолидация на бюджета и няма да стане просто с „гасене на пожари“.
Второ – можеше да е много по-зле.
Имаме очаквано неизпълнение на приходите от милиард лева. Останалото е в рамките на очакваното.
Не мисля, че международните финансови пазари ще се изненадат, ако видят нова емисия български дълг.
4,5 млрд ще стигнат ли? Това гасене на пожар ли е или стратегия?
Не е дългосрочна стратегия.
Комбинацията от нова ликвидност, нужда на държавата за посрещане на различни видове натиск и нуждата от дългово финансиране на дефицита, както и падеж на облигационни задължения в края на тази и началото на следващата година.
Не става дума за нещо твърде неочаквано. По-скоро ревизия в рамките на прогнозираното.
В тези 4,5 млрд лв ли е заемът за Фонда за гарантиране на влоговете?
Да. Плюс допълнителни 2 млрд лв гаранция на държавата, дълг на самия Фонд, който би бил негов облигационен дълг.
Кои от следните имат най-голямата тежест за неизпълнение на предишния бюджет: политическа криза, световна криза, грешен бюджет? Защо не се изпълни бюджета и трябва да се актуализира?
Най-голямото перо от неизпълнените са милиард и малко приходи, които ги няма. Те са от косвените данъци, на митницата.
Това са комбинация от международни фактори, към които можем да добавим различни коментари, че има неефективно прилагане на закона за митницата.
Бих казал, че беше подценен номиналния размер на икономиката, независимо дали реалният ръст е познат или не от Финансите.
Номиналният ръст просто не се сбъдна.
Икономиката не нарасна в левове или в евро.
Казахте, че можеше и да е по-страшно. Да приключим позитивно, ако е възможно.
Знаете, че когато се пласира нова емисия външен дълг, финансовите играчи са взели вече предвид някои очаквания за това негативно развитие. Въпросът е това, което очакваме да се оповести днес от МФ.
Въпросът беше да не е по-лошо, отколкото вече очаквахме.
В този смисъл сме в рамките на прогнозираното от финансовите пазари.
ЕК стартира процедура за неизпълнение на директивата за разплащане на гарантираните депозити в КТБ. Кога очаквате развръзка и държавата да плати на тези, хора, които по закон трябва да получат достъп до парите си?
Не съм оптимист, че точно това движение на ЕК ще направи процедурата по-бърза.
Процедурата е такава, каквато е по българските закони.
Ако те не съответстват на европейската буква и закон, има проблем с хармонизацията.
Но по никакъв начин това не означава, че българските вложители в КТБ ще станат щастливи по-бързо.
Факт е, обаче, че международните договори имат по-голяма тежест над вътрешно националните.
Дано да сте прав. Има надежда, но аз съм по-скоро песимист в това отношение.