Каква е "диагнозата", има ли "лечение" за пътищата ни?
"Диагнозата е поставена отдавна, лечението също е в процес. Диагнозата разпали политическите духове и създаде напрежение. Колкото повече се задълбочаваме в това да влизаме надълбоко във фактите, толкова повече стават ясни нещата. Голяма част от ремонтите, които са били пътища за основни ремонти, са правени като текущи ремонти. Проблемът е, че нямаме решение за строеж, няма надзор, няма одобрени проекти", заяви служебният регионален министър арх. Иван Шишков в студиото на "Денят ON AIR".
Пред Bulgaria ON AIR той обяви, че е направил допълнителна проверка. "В огромната си част пътищата, които са правени като основни ремонти под прикритието на текущи ремонти, е имало и проектна готовност. Нямало е проблем тогава ръководството на АПИ да ги възложи с решение за строеж, с надзор и тези пътища и ремонти да имат решение за ползване", съобщи министърът.
Част от проблема за състоянието на пътищата се крие във фактите, подчерта арх. Шишков. "След като установихме преди тези години в период от 2019 до началото на 2021 г. колко основни ремонта са направени такива, каквито трябва да бъдат. 16 км пътища са направни като основни ремонти. Това е всичко извършено както трябва - с документи, с решение за строеж", подчерта той.
В студиото служебният регионален министър коментира и нападките на ГЕРБ. "На тях не им харесват фактите. Ние направихме няколко проверки и те бяха за обекти, които имаха разрешение за строеж", обясни той и допълни, че проверките ще продължат.
"Нямам никакви очаквания. Ще направя проверките такива, каквито трябва да бъдат. Вече знам с какво трябва да ги сравнявам. Ще видим след месец и половина какво ще се случи", посочи той и припомни решението на НС да се платят 50% от всички ремонти.
"Държавата плати 50% и от незаконното строителство. Другият коментар е във връзка с моята дейност за разплащането - сега няма да разплатим ремонтите, които представляват основни ремонти, ще платим само тези, които представляват текущи ремонти. Тези ремонти, които са изпълнени по закон. Затова беше решението за МС. Това са старите задължения, които ще платим на фирмите, но те са само от текущите ремонти. За основните ремонти фирмите нямат основание да си ги получат. Щета е нанесена и в строителния бранш", обясни министърът.
Арх. Шишков изтъкна, че е водил продължителни разговори със строителния бранш. "Когато започнаха протестите на строителните фирми, не беше ясно дали са жертва или участник, към днешна дата мога да кажа, че в основната си част строителните фирми не са съучастници, но може да се окаже, че има единични съучастници", каза още гостът.
По думите му е нужен диалог, законност и отстояване на политиките, които да движат държавата напред. "В момента кметовете на двата най-големи града на България - и г-жа Фандъкова и кметът на Пловдив, имат проблеми със строителството. Очевидно е, че този процес е създаван години назад и взема жертва. Жертва стават политически емблеми на управлението на ГЕРБ", заяви арх. Шишков.
"Предишният служебен кабинет почти не е възлагал ремонти. В предишните служебни кабинети ремонтите са възлагани от ГЕРБ. И това са тези пари, които изплащаме", категоричен е гостът.
Одобрен е лот 9 на магистрала "Хемус", обяви министърът.
"Във времето, в което съм регионален министър, съм одобрил повече от 100 км подробни устройствени планове, касаещи магистралите в България. Това е добра основа за следващия редовен кабинет", смята арх. Шишков.
Гледайте видеото с целия разговор.