Денят ON AIR

Всеки делник от 19:15 часа
още

Бенчев: Сделката с "Лукойл" е добра за икономиката ни, но цените на колонка няма да паднат

Парите, събрани като свръх печалба, няма да се отразят директно на крайната цена

24.11.2022 | 20:26 Редактор:

Как ще се отрази сделката с "Лукойл" на цените на горивата у нас?

"Сделката ще се отрази добре за българската икономика. Рафинерията ще продължи да работи, ще има горива на пазара. Едни 700 млн. ще влязат в хазната. Тази година 100 млн., следващата 700 млн. Тази сделка се съмнявам, че ще се отрази на колонка, защото парите, събрани като свръх печалба, няма как да намалят цената директно. Ако правителството реши да приложи подобна помощ на 25-те стотинки или по друг начин да компенсира потребителите на горива - да, помощ ще има, но директно няма как да се отрази. С единствените изключения - цените в България да бъдат едни от най-ниските в Европейския съюз и региона", каза Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация в студиото на "Денят ON AIR".

Той определи помощта от 25 ст. като резултат от прибързано прието решение.

"Нямаше друг начин, по който по целево да се насочат парите към нуждаещите се",  допълни Бенчев.

Той посочи, че изискванията от страна на "Лукойл Нефтохим" са две и те са изцяло икономически - да продължи износът на продукцията, която произвежда рафинерията и да продължава да обработва руски петрол.

"Решенията в последно време се взимат повече на политическо ниво, отколкото на икономическо, което е една неподходяща практика", коментира гостът  пред Bulgaria ON AIR.

Бенчев не е голям оптимист за поевтиняване на горивата след заседанието на Комисията по енергетика.

"Ще си позволя да цитирам това, което каза г-н Добрев в енергийната комисия. И двата акта - и проектът на "Продължаваме промяната" и законопроектът на г-н Добрев, становищата на Министерството на финансите, бяха отрицателни. Има неща, които трябва да се преработят, има проблеми, свързани с европейското законодателство. Ние винаги сме отворени за разговори, но решението върху, което се работи, е компромисно и добро за двете страни", коментира още Светослав Бенчев.

Според него не е ясно дали стои въпросът за цената, а дали изобщо ще я има.

"И логично и инфраструктурно нещата не стоят добре. В България например няма никаква жп инфраструктура за превоз на готови продукти. Въпросът е не колко, а дали ще има?", обобщи гостът.

Гледайте видеото с целия разговор.