България сутрин в събота и неделя

Всеки уикенд от 09:30 до 10:30 часа
още

Български учени с ключово откритие в помощ на онколечението

Д-р Радослав Александров за ролята на PARP 1 белтъка и PARP-инхибиторите

12.10.2024 | 10:17 Редактор:

Български учени направиха ключово откритие, което може да позволи разработването на нови лекарства за онколечение, а съществуващите вече медикаменти да станат още по-ефективни.

"Този белтък е ключов за редица процеси в нашите клетки. Един от най-съществените процеси е поправка на ДНК. При нея е закодирана наследствената информация. ДНК доста често претърпява увреждания. В повечето случаи клетките ни се справят с този проблем", каза д-р Радослав Александров от Института по молекулярна биология към БАН в съботното издание на "България сутрин".

А споменатият белтък изпълнява много важна функция - разбира кога в ДНК е станало скъсване. Изследването на българските учени в сътрудничество с чуждестранни лаборатории е отнело около пет години.

"PARP 1 белтъкът е като отряд за бързо реагиране. Отива и се свързва с мястото на увреждане, за да се активизират механизмите за поправка. От 2014 г. при някои видове рак са одобрени специфични молекули, които потискат неговата активност. Ние разкрихме как молекулите PARP-инхибитори повлияват поведението на PARP 1 белтъка, за да определят в крайна сметка ефективността в клиничната практика", обясни д-р Радослав Александров за Bulgaria ON AIR.

Изследването на учените ни допринася с откритието, че различните PARP-инхибитори имат много различни свойства по отношение на PARP 1 в живи клетки. Полезното в случая би било да е ясно за кои случаи и състояния видовете PARP-инхибитори да бъдат предписвани.

"Открихме, че PARP-инхибитор, който би бил полезен за лечението на ракови заболявания, може би няма да е толкова добър за лечението на невродегенеративни заболяваниям, и обратното. Установихме кои PARP-инхибитори биха били полезни за едно или друго. Пътна карта за по-разумна употреба на тези лекарства в практиката. Трябва да направим доста допълнителни изследвания", каза още д-р Александров.

Гледайте целия разговор във видеото.

1